Hashtaggar som verktyg i digital marknadsföring : En studie om användning av hashtaggar och deras koppling till reaktioner hos konsumenterna
Sipponen, Sina (2017)
Sipponen, Sina
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111367
Tiivistelmä
Digitala marknadsföringen har tagit över sociala medierna med stormsteg. Nya sätt att erövra synlighet bland kunderna och konkurrenterna sökes jämnt och tävlingen bland företag är hård. Instagram är ett bildbaserat socialt medium som används dagligen av både privata personer och företag för att lyfta fram egna livet eller det varumärke man står för. Med hjälp av hashtaggar kan man påverka starkt på den publik och synlighet man begär att nå. Valen av rätta hashtaggar till de bilder man lägger upp kan föra med sig mängder av synlighet i den rätta kundkretsen. För att skapa förståelse för korrelationen mellan hashtaggar och användaren av Instagram forskas de mänskliga behoven, digitala marknadsföringen, identiteten och storytelling i teoretiska referensramen. Skillnaderna gällande konsumenternas reaktioner mellan användandet av hashtaggar jämfört till att inte använda studeras med hjälp av analys, där bilder både utan och med hashtaggar jämförs sinsemellan. Slutsatsen om reaktionerna knyts ihop genom återkoppling av analysresultaten till den teoretiska referensramen. Som underlag för undersökningen används Instagram-kontot Cubus Myyrmanni. Resultaten av analysen visar att användandet av hashtaggar ger tydligt upphov till positiva reaktioner hos konsumenterna så som gillningar, kommentarer, interaktivitet och nya följare. Dessa reaktioner är alla tydliga märken på typiska mänskliga drivkraft; känslan av samhörighet, sensationen av både personlig och social identitet, samt förstärker signifikansen av fungerande marknadsföring. Resultaten visar att hashtaggar som verktyg inom marknadsföring lyfter fram varumärket från massan, bildar gemenskap mellan företagen och kunden, samt tillfredsställer mänskliga grundbehov, vilket bygger upp en sammanhängande helhet som nöjer alla delaktiga både kommersiellt och på en personlig nivå. På basen av detta kan både större och mindre företag utveckla en marknadsföringsplan för bruk av hashtaggar på Instagram. Digital marketing has taken over the social media rapidly. New ways to gain visibility amongst both customers and competitors are sought all the time, and the contest between companies is hard. Instagram is an image-based social medium which is used daily by private persons and companies in wish to bring out glimpses of own personal life, or the brand one stands for. Selection of the right hashtags to the pictures one posts may bring a lot of visibility in the desired customer base. To understand the correlation between hashtags and users of Instagram this thesis links human needs, digital marketing, identity and storytelling in a theoretical framework. The differences between reactions of consumers when using hashtags compared to not using are studied using an analysis, where images with and without hashtags are compared between themselves. The conclusion of reactions is merged through a feedback of the analysis results to the theoretical framework. Instagram account of Cubus Myyrmanni is chosen as the basis for research. The analysis results show that the usage of hashtags gives a distinct cause to positive reactions in consumers as in likes, comments, interactivity and new followings. Those reactions are all allusions of typical human needs; the feeling of togetherness, sense of personal and social identity,and reinforces also the significance of functioning marketing. The results point out that hashtags used as tools in marketing highlights the brand from the mass, creates fellowship between customer and company and satisfies also human needs; which builds up a coherent entirety pleasing all participants both commercially and on a personal level. Based on this both bigger and smaller companies can develop a marketing plan for use of hashtags on Instagram.