TUI Finlands webbplats : En eye tracking-undersökning
Tuhkunen, Paulina (2017)
Tuhkunen, Paulina
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111400
Tiivistelmä
I dagens läge spelar internet en allt större roll i människornas vardag. Normen är att man har tillgång till internet så gott som var som helst. I och med att internet blir allt vanligare, ökar online butikernas betydelse. För att ett företag skall vara konkurrenskraftig behövs det en dynamisk webbplats.
Detta arbete görs åt TUI Finland som är Finlands största researrangör. Av TUI:s kunder är det majoriteten som bokar resorna online via företagets webbplats. Syftet med detta arbete är att ta reda på hur kunderna upplever TUI Finlands webbplats, med särskild tyngd på hur kunderna upplever bokningskanalen. Som målgrupp för undersökningen var fin-ländska konsumenter som var i åldern 25 eller äldre. Den teoretiska referensramen består av köpbeteende och webbdesign. Som huvudsakliga referenser har skribenten använt sig av Reisingers (2009) material om köpbeteende samt Chapman & Chapmans (2006) material om webbdesign. Den empiriska delen består av en kvantitativ och kvalitativ undersökning som är gjord i form av en eye tracking undersökning och navigerings ob-servationer. Som stödmaterial för eye tracking undersökningen, användes ett kort fråge-formulär som bestod av 10 frågor. I undersökningen deltog allt som allt 19 personer. I resultatredovisningen samt diskussionsdelen framgår det, att TUI Finlands webbplats an-ses vara användarvänlig ur konsumentens synvinkel och att bokningskanalen är logisk, samt att det är lätt att genomföra en bokning. In today’s world, the access to internet is steadily becoming a part of our daily life. People are getting used to having internet access wherever they go. Because of this, the im-portance of online shops is growing. If a company want’s to be successful and be able to compete in the market, they have to have a dynamic website.
This study was commissioned by TUI Finland, the largest tour operator in the country. The majority of TUI Finland’s customers book their vacations online via TUI’s website. The idea of this study was to see how the customer experience of TUI Finland’s website is and there was special emphasis on the booking system. The target group for the study was Finnish customers above the age of 25. The theoretical part consists of two main components customer behavior and web design. The theoretical material for the customer behavior is mainly based on material from Reisinger (2009) whereas the material for the web design part is based on Chapman & Chapman’s (2006) thoughts.
The empiric component was based on a quantitative study that was made as an eye track-ing study. The author also used a short questionaire consisting of 10 questions. 19 persons took part of the study. The results and the discussion following shows, that TUI Finland’s website can be consider user friendly through the consumer’s eye. The booking process was redeemed logical and easy to use.
Detta arbete görs åt TUI Finland som är Finlands största researrangör. Av TUI:s kunder är det majoriteten som bokar resorna online via företagets webbplats. Syftet med detta arbete är att ta reda på hur kunderna upplever TUI Finlands webbplats, med särskild tyngd på hur kunderna upplever bokningskanalen. Som målgrupp för undersökningen var fin-ländska konsumenter som var i åldern 25 eller äldre. Den teoretiska referensramen består av köpbeteende och webbdesign. Som huvudsakliga referenser har skribenten använt sig av Reisingers (2009) material om köpbeteende samt Chapman & Chapmans (2006) material om webbdesign. Den empiriska delen består av en kvantitativ och kvalitativ undersökning som är gjord i form av en eye tracking undersökning och navigerings ob-servationer. Som stödmaterial för eye tracking undersökningen, användes ett kort fråge-formulär som bestod av 10 frågor. I undersökningen deltog allt som allt 19 personer. I resultatredovisningen samt diskussionsdelen framgår det, att TUI Finlands webbplats an-ses vara användarvänlig ur konsumentens synvinkel och att bokningskanalen är logisk, samt att det är lätt att genomföra en bokning.
This study was commissioned by TUI Finland, the largest tour operator in the country. The majority of TUI Finland’s customers book their vacations online via TUI’s website. The idea of this study was to see how the customer experience of TUI Finland’s website is and there was special emphasis on the booking system. The target group for the study was Finnish customers above the age of 25. The theoretical part consists of two main components customer behavior and web design. The theoretical material for the customer behavior is mainly based on material from Reisinger (2009) whereas the material for the web design part is based on Chapman & Chapman’s (2006) thoughts.
The empiric component was based on a quantitative study that was made as an eye track-ing study. The author also used a short questionaire consisting of 10 questions. 19 persons took part of the study. The results and the discussion following shows, that TUI Finland’s website can be consider user friendly through the consumer’s eye. The booking process was redeemed logical and easy to use.