Tekstiilien kiertotaloutta verkossa. Case: Recci
Nilsson, Mari (2017)
Nilsson, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111536
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin mitä tulee ottaa huomioon, kun perustetaan second hand -vaatteita myyvä verkkokauppa. Yhteistyöyritys Recci kerää ja kierrättää käytettyä tekstiiliä tarkoituksenaan edesauttaa tekstiilien kiertotaloutta Suomessa. Yrityksellä on kaksi second hand -vaatteita myyvää liikettä Helsingissä ja tarkoitus avata tulevaisuudessa myös verkkokauppa.
Tutkimusmenetelminä olivat vertaileva benchmarking-tutkimus sekä kyselytutkimus. Benchmarking-tutkimuksessa havainnoitiin muita jo olemassa olevia kierrätystekstiilejä myyviä verkkokauppoja sekä suuria kansainvälisestikin toimivia verkkokauppoja. Tutkittuja second hand -vaatteita myyviä verkkokauppoja lähestyttiin myös sähköpostikyselyllä. Havainnoista selviää, miten verkkokaupan keskeiset elementit toimivat tutkituissa verkkokaupoissa. Tutkimuksen toisessa osassa tehtiin asiakaskysely e-lomakkeen muodossa. Linkki kyselyyn julkaistiin Reccin Facebook ja Instagram-tileillä. Vastauksia tuli 116 kpl ja niiden perusteella analysoitiin potentiaalisten verkkokauppaostajien käsityksiä tekstiilien kiertotalouden ideasta ja verkkokaupasta.
Tutkimuksen perusteella tehtiin yritykselle ehdotuksia siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon perustettaessa second hand -vaatteita myyvä verkkokauppa. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Reccin mahdollisesti perustamaan verkkokauppaan olisi saatava suuri valikoima vaatteita. Uudenlaisena osana voisi verkkokauppa myydä myös vaateliikkeiden ja -merkkien outlet -varastoja. Kiertotalousviestintä on hyvä olla mukana kaikessa viestinnässä ja yrityksen valitsemilla sosiaalisen median kanavilla tulisi julkaista sisältöä säännöllisesti. Poistotekstiili ja tekstiilien kiertotalous -käsitteiden avaaminen kuluttajille on oleellista viestinnässä. Tieto lisää ymmärrystä ja ohjaa kuluttajien valintoja haluttuun suuntaan.
Tutkimusmenetelminä olivat vertaileva benchmarking-tutkimus sekä kyselytutkimus. Benchmarking-tutkimuksessa havainnoitiin muita jo olemassa olevia kierrätystekstiilejä myyviä verkkokauppoja sekä suuria kansainvälisestikin toimivia verkkokauppoja. Tutkittuja second hand -vaatteita myyviä verkkokauppoja lähestyttiin myös sähköpostikyselyllä. Havainnoista selviää, miten verkkokaupan keskeiset elementit toimivat tutkituissa verkkokaupoissa. Tutkimuksen toisessa osassa tehtiin asiakaskysely e-lomakkeen muodossa. Linkki kyselyyn julkaistiin Reccin Facebook ja Instagram-tileillä. Vastauksia tuli 116 kpl ja niiden perusteella analysoitiin potentiaalisten verkkokauppaostajien käsityksiä tekstiilien kiertotalouden ideasta ja verkkokaupasta.
Tutkimuksen perusteella tehtiin yritykselle ehdotuksia siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon perustettaessa second hand -vaatteita myyvä verkkokauppa. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että Reccin mahdollisesti perustamaan verkkokauppaan olisi saatava suuri valikoima vaatteita. Uudenlaisena osana voisi verkkokauppa myydä myös vaateliikkeiden ja -merkkien outlet -varastoja. Kiertotalousviestintä on hyvä olla mukana kaikessa viestinnässä ja yrityksen valitsemilla sosiaalisen median kanavilla tulisi julkaista sisältöä säännöllisesti. Poistotekstiili ja tekstiilien kiertotalous -käsitteiden avaaminen kuluttajille on oleellista viestinnässä. Tieto lisää ymmärrystä ja ohjaa kuluttajien valintoja haluttuun suuntaan.