Tuotekehitysprosessi : Pyymäen Leipomo Oy
Aho, Harri (2017)
Aho, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää toimiva ja joustava tuotekehitysprosessi työn toimeksiantajalle Pyymäen Leipomo Oy:lle. Opinnäytetyössä käsitellään tuotekehitystä ja sen eri muotoja yleisellä tasolla. Työn teoreettinen osuus käsittelee tuotekehitystä ja prosessia yleisesti, sekä siihen sisältyviä vaiheita ja toimenpiteitä. Asiakasymmärrys on keskeisellä sijalla prosessissa ja sen merkitys nykyaikaiselle yritykselle ja sen toiminnoille on tärkeää. Yrityksen keskeiset menestystekijät ja tuotestrategia ovat myös tärkeitä osa-alueita, joita opinnäytetyössä käsiteltiin.
Tutkimuksen avulla selvitettiin Pyymäen Leipomon asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin, tuoreuteen ja innovatiivisuuteen. Tutkimuksella haettiin myös tietoa asiakkaiden kiinnostuksesta osallistua toimeksiantajan tuotekehitykseen. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena. Tutkimukseen valittiin Pyymäen Leipomon merkittäviä asiakkaita. Tuotteiden tuoreus ja vaalea ruokaleipä saivat tutkimuksessa hyvän arvosanan. Myös kahvileipätuotteet, konditoriatuotteet ja tuotteiden kokonaisarvosana olivat tutkimuksen mukaan hyviä. Tumman ruokaleivän, tuotteiden innovatiivisuuden, uutuustuotteiden lanseeraususeus arvosanat jäivät hieman alhaisemmalle tasolle. Viestintään toivottiin parannusta. Tärkeimmäksi kehittämisen tarpeessa olevaksi tuoteryhmäksi asiakkaat valitsivat tumman ruokaleivän.
Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin yrityksen johtoa ja henkilökuntaa. Henkilökunnan haastattelut käytiin luottamuksellisina. Yrityksen johto ja henkilökunnan jäsenet olivat motivoituneita ja kiinnostuneita kehittämään tuotekehitysprosessia. Tuotekehitysprosessin on tarkoitus auttaa ja ohjata Pyymäen Leipomo Oy:n tuotekehitysryhmää löytämään oikeanlaisia innovatiivisia tuotteita, jotka sopivat yrityksen tuotestrategiaan olemassa oleville ja mahdollisille uusille markkinoille.
Joustavan ja toimivan tuotekehitysprosessin tarpeellisuus toimeksiantajalle kohosi opinnäytetyön myötä tärkeäksi. Pyymäen Leipomon kehittämisalueiksi nousi asiakasymmärryksen selvittäminen ja hyödyntäminen. Muita kehittämisalueita olivat asiakkaan ja tuotteen lopullisen kuluttajan ottaminen mukaan tuotekehitysprosessiin jo alkuvaiheessa. Muun muassa paikallisten koulujen ja opistojen kanssa tehtävä yhteistyö tukisi yrityksen yhteiskuntavastuuta ja lähiruokatoimijan imagoa. Tutkimus toteutettiin suunnitellusti ja tutkimusmenetelmät tukivat tutkimuksesta halutun tiedon keruuta. Opinnäytetyö valmistui aikataulun mukaisesti.
Tutkimuksen avulla selvitettiin Pyymäen Leipomon asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tuotteisiin, tuoreuteen ja innovatiivisuuteen. Tutkimuksella haettiin myös tietoa asiakkaiden kiinnostuksesta osallistua toimeksiantajan tuotekehitykseen. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena. Tutkimukseen valittiin Pyymäen Leipomon merkittäviä asiakkaita. Tuotteiden tuoreus ja vaalea ruokaleipä saivat tutkimuksessa hyvän arvosanan. Myös kahvileipätuotteet, konditoriatuotteet ja tuotteiden kokonaisarvosana olivat tutkimuksen mukaan hyviä. Tumman ruokaleivän, tuotteiden innovatiivisuuden, uutuustuotteiden lanseeraususeus arvosanat jäivät hieman alhaisemmalle tasolle. Viestintään toivottiin parannusta. Tärkeimmäksi kehittämisen tarpeessa olevaksi tuoteryhmäksi asiakkaat valitsivat tumman ruokaleivän.
Tutkimuksen lisäksi opinnäytetyötä varten haastateltiin yrityksen johtoa ja henkilökuntaa. Henkilökunnan haastattelut käytiin luottamuksellisina. Yrityksen johto ja henkilökunnan jäsenet olivat motivoituneita ja kiinnostuneita kehittämään tuotekehitysprosessia. Tuotekehitysprosessin on tarkoitus auttaa ja ohjata Pyymäen Leipomo Oy:n tuotekehitysryhmää löytämään oikeanlaisia innovatiivisia tuotteita, jotka sopivat yrityksen tuotestrategiaan olemassa oleville ja mahdollisille uusille markkinoille.
Joustavan ja toimivan tuotekehitysprosessin tarpeellisuus toimeksiantajalle kohosi opinnäytetyön myötä tärkeäksi. Pyymäen Leipomon kehittämisalueiksi nousi asiakasymmärryksen selvittäminen ja hyödyntäminen. Muita kehittämisalueita olivat asiakkaan ja tuotteen lopullisen kuluttajan ottaminen mukaan tuotekehitysprosessiin jo alkuvaiheessa. Muun muassa paikallisten koulujen ja opistojen kanssa tehtävä yhteistyö tukisi yrityksen yhteiskuntavastuuta ja lähiruokatoimijan imagoa. Tutkimus toteutettiin suunnitellusti ja tutkimusmenetelmät tukivat tutkimuksesta halutun tiedon keruuta. Opinnäytetyö valmistui aikataulun mukaisesti.