Markkinointiviestintäsuunnitelma Parturi-Kampaamo Jenhair
Keiriö, Maiju (2017)
Keiriö, Maiju
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111553
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tehdä toimeksiantajalle käytännössä toteutuskelpoisen markkinointisuunnitelman runko käytännön ehdotuksineen sekä löytää markkinointiviestintäkanavat sekä -keinot kannattavimpien kohderyhmien tavoittamiseen mahdollisimman kustannustehokkaasti. Jenhair on toteuttanut tähän asti markkinointiviestintäänsä vailla selkeää suunnitelmaa tai budjetointia.
Työn tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat ajantasaisimmat, järkevimmät ja hyödyllisimmät markkinointiviestintäkeinot toimeksiantajalle. Tämä työ sisältää mm. SWOT - analyysin sekä asiakaskyselyn. Kysely toimii myös esimerkkinä toimeksiantajalle asiakaskyselyiden toteuttamisen suhteen. Tulokset tuovat esille asiakkaiden mielipiteitä ja antavat erilaisia näkökulmia yritykselle markkinointiviestintää varten. Tulosten perusteella yritys voi karsia suoraan pois sellaiset markkinointiviestintäkanavat, joita nykyiset tai/ja mahdolliset asiakkaat eivät seuraa ja näin ollen yritys säästää rahaa.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaa tehdessä käytettiin hyödyksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, internetistä löytyvää materiaalia sekä toimeksiantajan asiantuntemusta kampaamoalalta asiakaskyselyn tulosten lisäksi. Prosessin aikana pidettiin tasaisesti yhteyttä toimeksiantajaan, jotta kaikki osapuolet pysyisivät ajan tasalla ja saisivat äänensä kuuluviin.
Tämän työn johdosta Jenhair sai käyttöönsä markkinointiviestintäsuunnitelman tukimateriaalin, joka on tehty PowerPoint-muodossa. Tukimateriaaliin on sisällytetty ydinasiat tästä opinnäytetyöstä. PowerPointissa on hieman teoriaa sen lisäksi, että siinä on vuosikalenterin muodossa markkinointiviestintäsuunnitelman runko. Vuosikalenteri ei ole tarkoitettu orjallisesti seurattavaksi suunnitelmaksi, vaan pohjaksi markkinoinnin ja viestinnän suunnittelemiselle ja näin ollen runko on muokattavissa vuositasolla niin, että sieltä voi eri vuosina poimia eriasioita halutessaan.
Työn tarkoituksena on selvittää, mitkä ovat ajantasaisimmat, järkevimmät ja hyödyllisimmät markkinointiviestintäkeinot toimeksiantajalle. Tämä työ sisältää mm. SWOT - analyysin sekä asiakaskyselyn. Kysely toimii myös esimerkkinä toimeksiantajalle asiakaskyselyiden toteuttamisen suhteen. Tulokset tuovat esille asiakkaiden mielipiteitä ja antavat erilaisia näkökulmia yritykselle markkinointiviestintää varten. Tulosten perusteella yritys voi karsia suoraan pois sellaiset markkinointiviestintäkanavat, joita nykyiset tai/ja mahdolliset asiakkaat eivät seuraa ja näin ollen yritys säästää rahaa.
Markkinointiviestintäsuunnitelmaa tehdessä käytettiin hyödyksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, internetistä löytyvää materiaalia sekä toimeksiantajan asiantuntemusta kampaamoalalta asiakaskyselyn tulosten lisäksi. Prosessin aikana pidettiin tasaisesti yhteyttä toimeksiantajaan, jotta kaikki osapuolet pysyisivät ajan tasalla ja saisivat äänensä kuuluviin.
Tämän työn johdosta Jenhair sai käyttöönsä markkinointiviestintäsuunnitelman tukimateriaalin, joka on tehty PowerPoint-muodossa. Tukimateriaaliin on sisällytetty ydinasiat tästä opinnäytetyöstä. PowerPointissa on hieman teoriaa sen lisäksi, että siinä on vuosikalenterin muodossa markkinointiviestintäsuunnitelman runko. Vuosikalenteri ei ole tarkoitettu orjallisesti seurattavaksi suunnitelmaksi, vaan pohjaksi markkinoinnin ja viestinnän suunnittelemiselle ja näin ollen runko on muokattavissa vuositasolla niin, että sieltä voi eri vuosina poimia eriasioita halutessaan.