DEVELOPMENT OF THE SERVER DEPLOYMENT BASED ON FORMAL CHANGE MANAGEMENT
Ekonoja, Henna (2017)
Ekonoja, Henna
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111453
Tiivistelmä
Työn aiheena oli selvittää, miten palvelinten käyttöönotto on kehittynyt määrä-muotoisen muutoksenhallinnan myötä toimeksiantajan IT Palveluntoimittajan Suomen muutoksenhallintapalvelussa ja käyttöönottotiimeissä. Työn tavoitteena oli löytää käytössä olevan prosessin toimivat ja edelleen kehitystä vaativat osiot sekä rakentaa malli toimivasta sähköisestä palvelinten tilaustyökalusta toimeksi-antajan käytössä olevaan IT-palvelunhallinnan työkaluun.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin laadullisin menetelmin ja siinä hyödynnettiin palvelumuotoilua olemassa olevan palvelun kehittämiseksi. Toimeksiantajan Suomen muutoksenhallintatiimille pidettiin ryhmähaastattelu Business Model Canvas -mallilla ja yhteensä neljää asiakastiimien vastuullista henkilöä haastateltiin kasvokkain avoimilla kysymyksillä. Ryhmä- ja yksilöhaastattelujen tulokset analysoitiin, jotta saatiin kuva nykyisestä palvelinten käyttöönoton prosessista ja käytössä olevasta käyttöönottolomakkeesta sekä niiden kehittämisestä.
Uuden sähköisen palvelimen käyttöönottolomakkeen mallintamisessa käytettiin palvelumuotoilun viisiportaista mallia. Työn aineistonkeruu tehtiin tiedonkeruu- ja tutkimusvaiheissa, ja suunnitteluvaiheessa analysoitiin haastatteluiden tuloksia. Pilotointivaiheessa toteutettiin ensimmäinen raakaversio käyttöönoton sähköisestä lomakkeesta muutamalle toimeksiantajan asiakkaalle. Tämän version käytettävyyden pohjalta rakennettiin toimeksiantajan rajatun henkilöstön käyttöön pidemmälle viety ja enemmän automatisoitu versio sähköisestä käyttöönottolomakkeesta, joka integroituisi entistä paremmin toimeksiantajan työnohjausjärjestelmään. Samaan aikaan toimeksiantajan palvelinten käyttöönottoprosessiin tehtiin LEAN-analyysi ja parannusta vaativat työvaiheet kartoitettiin ja osa niistä eliminoitiin.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin laadullisin menetelmin ja siinä hyödynnettiin palvelumuotoilua olemassa olevan palvelun kehittämiseksi. Toimeksiantajan Suomen muutoksenhallintatiimille pidettiin ryhmähaastattelu Business Model Canvas -mallilla ja yhteensä neljää asiakastiimien vastuullista henkilöä haastateltiin kasvokkain avoimilla kysymyksillä. Ryhmä- ja yksilöhaastattelujen tulokset analysoitiin, jotta saatiin kuva nykyisestä palvelinten käyttöönoton prosessista ja käytössä olevasta käyttöönottolomakkeesta sekä niiden kehittämisestä.
Uuden sähköisen palvelimen käyttöönottolomakkeen mallintamisessa käytettiin palvelumuotoilun viisiportaista mallia. Työn aineistonkeruu tehtiin tiedonkeruu- ja tutkimusvaiheissa, ja suunnitteluvaiheessa analysoitiin haastatteluiden tuloksia. Pilotointivaiheessa toteutettiin ensimmäinen raakaversio käyttöönoton sähköisestä lomakkeesta muutamalle toimeksiantajan asiakkaalle. Tämän version käytettävyyden pohjalta rakennettiin toimeksiantajan rajatun henkilöstön käyttöön pidemmälle viety ja enemmän automatisoitu versio sähköisestä käyttöönottolomakkeesta, joka integroituisi entistä paremmin toimeksiantajan työnohjausjärjestelmään. Samaan aikaan toimeksiantajan palvelinten käyttöönottoprosessiin tehtiin LEAN-analyysi ja parannusta vaativat työvaiheet kartoitettiin ja osa niistä eliminoitiin.