Understanding Do-It-Yourself Phenomenon: A Closer Look into Finnish Segment
Tisza, Noémi (2017)
Tisza, Noémi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011002
Tiivistelmä
Tee-Se-Itse (TSI) aktiviteettien tekeminen on kasvanut kansainväliseksi ilmiöksi, joka vetää puoleensa miljoonia ihmisiä. Tästä huolimatta hyvin harvoja akateemisia tutkimuksia on julkaistu TSI liittyen. Pioneeritutkimuksena aiheesta Suomessa tämä tutkimus pyrkii sekä kuvailemaan että selittämään: “mikä motivoi suomalaisia TSI -harrastajia ja mikä vaikuttaa heidän kuluttajakäyttäytymiseensä”.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen kokonaisuuteen: TSI -ilmiön teoria ja kuluttajakäyttäytymisen teoria sisätäen suomalaisen näkökulman. Teorioiden pohjalta tehtiin tutkimus suomalaisista TSI -harrastajia. Aineisto (N=148) kerättiin kyselylomakkeen avulla Suomen Kädentaidot – Käsi- ja Taideteollisuusmessuilla 2016. Empiirisen aineiston keräämiseen sovellettiin yhdistelmämallia (mixed model). Tämä mahdollisti sekä määrällisten että laadullisten tutkimusmenetelmien hyödyntämisen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa suomalaisten TSI -harrastajien erityispiirteistä ja heidän kuluttajakäyttäytymisen vaikutteistaan, suomalaisista TSI -aktiviteeteista, TSI -kategorioista Suomessa ja internetin roolista Suomen TSI -segmentissä. Nämä tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä TSI –ilmiöstä Suomessa.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kahteen kokonaisuuteen: TSI -ilmiön teoria ja kuluttajakäyttäytymisen teoria sisätäen suomalaisen näkökulman. Teorioiden pohjalta tehtiin tutkimus suomalaisista TSI -harrastajia. Aineisto (N=148) kerättiin kyselylomakkeen avulla Suomen Kädentaidot – Käsi- ja Taideteollisuusmessuilla 2016. Empiirisen aineiston keräämiseen sovellettiin yhdistelmämallia (mixed model). Tämä mahdollisti sekä määrällisten että laadullisten tutkimusmenetelmien hyödyntämisen.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa suomalaisten TSI -harrastajien erityispiirteistä ja heidän kuluttajakäyttäytymisen vaikutteistaan, suomalaisista TSI -aktiviteeteista, TSI -kategorioista Suomessa ja internetin roolista Suomen TSI -segmentissä. Nämä tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä TSI –ilmiöstä Suomessa.