Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Mitä matkailullista potentiaalia pienpanimo tuo Mäntyharjulle?
Hiltunen, Henna (2017)
Hiltunen, Henna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111710
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii pienpanimotoimintaa ja sen vaikutuksia Mäntyharjun kunnan houkuttelevuuteen matkailullisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajina toimivat Mäntyharjun Seudun Elinkeinojen Kehitys Oy sekä pienpanimo Nilkko Oy. Nilkko Oy on keväällä 2017 aloittava pienpanimo Mäntyharjulla, jonka toimitilat löytyvät Mäntyharjun vanhalta kenkätehtaalta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista matkailullista potentiaalia pienpanimo tuo Mäntyharjulle ja millaisia yhteistyökumppaneita ja palveluita pienpanimo vaatii ympärilleen alueen mielenkiinnon lisäämiseksi. Alueesta halutaan mahdollisimman houkutteleva niin vakituisten asukkaiden, vapaa-ajan asukkaiden kuin päiväkävijöiden silmissä. Tuloksien avulla Mäntyharjun matkailupalveluita kyetään kehittämään tulevaisuuden matkailijoita varten.
Tuloksista tuli esille, että Mäntyharju nähdään luonnonkauniina ja potentiaalisena matkakohteena. Kunnan vahvuuksia ovat sen sijainti, vilkas kesäkausi ja kauniit järvimaisemat. Vastaajat toivoivat Mäntyharjuun uusia trendikkäitä palveluita sekä tapahtumia ympärivuoden. Pienpanimo vastaa toiveisiin nykyajan trendien mukaisena palveluna. Tulosten perusteella pienpanimo on tervetullut lisä Mäntyharjun matkailupalvelutarjontaan, minkä yhteyteen vastaajat haluaisivat ensisijaisesti viihtyisän, lähiruokaa tarjoilevan ravintolan. Lisäksi vastaajat toivoivat panimon yhteyteen musiikkitapahtumia, paikallisia käsityömyymälöitä sekä vesistöjä hyödyntäviä ohjelmapalveluita.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka jaettiin Mäntyharjun kunnan verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi kyselystä tiedotettiin paikalliseen ja alueelliseen mediaan huomion herättämiseksi. Tiedote lähetettiin seuraaviin medioihin: Pitäjänuutiset, Länsi-Savo, Itä-Häme, Kouvolan Sanomat, Yle sekä MTV3. Kysely toteutettiin 16.3. – 9.4.2017 välisenä aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 84. Vastausten analysointi ja vertailu toteutettiin huhtikuun 2017 aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään matkailun vetovoimatekijöiden ja trendien vaikutuksia matkakohteen valintaan. Ensin tarkastellaan matkailun kilpailukenttää, minkä jälkeen käsitellään matkailun vetovoimatekijöitä, trendejä sekä matkailijoiden ostokäyttäytymistä. Seuraavana arvioidaan Mäntyharjua matkakohteena, minkä jälkeen käsitellään pienpanimomatkailua trendinä. Suomen pienpanimoihin tutustutaan benchmarking – toimintaa apuna käyttäen. Tutustumalla muiden pienpanimoiden toimintaan ja palveluihin, kyettiin kartoittamaan alan kilpailutilannetta sekä luomaan kehitysideoita Nilkon toimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista matkailullista potentiaalia pienpanimo tuo Mäntyharjulle ja millaisia yhteistyökumppaneita ja palveluita pienpanimo vaatii ympärilleen alueen mielenkiinnon lisäämiseksi. Alueesta halutaan mahdollisimman houkutteleva niin vakituisten asukkaiden, vapaa-ajan asukkaiden kuin päiväkävijöiden silmissä. Tuloksien avulla Mäntyharjun matkailupalveluita kyetään kehittämään tulevaisuuden matkailijoita varten.
Tuloksista tuli esille, että Mäntyharju nähdään luonnonkauniina ja potentiaalisena matkakohteena. Kunnan vahvuuksia ovat sen sijainti, vilkas kesäkausi ja kauniit järvimaisemat. Vastaajat toivoivat Mäntyharjuun uusia trendikkäitä palveluita sekä tapahtumia ympärivuoden. Pienpanimo vastaa toiveisiin nykyajan trendien mukaisena palveluna. Tulosten perusteella pienpanimo on tervetullut lisä Mäntyharjun matkailupalvelutarjontaan, minkä yhteyteen vastaajat haluaisivat ensisijaisesti viihtyisän, lähiruokaa tarjoilevan ravintolan. Lisäksi vastaajat toivoivat panimon yhteyteen musiikkitapahtumia, paikallisia käsityömyymälöitä sekä vesistöjä hyödyntäviä ohjelmapalveluita.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka jaettiin Mäntyharjun kunnan verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi kyselystä tiedotettiin paikalliseen ja alueelliseen mediaan huomion herättämiseksi. Tiedote lähetettiin seuraaviin medioihin: Pitäjänuutiset, Länsi-Savo, Itä-Häme, Kouvolan Sanomat, Yle sekä MTV3. Kysely toteutettiin 16.3. – 9.4.2017 välisenä aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 84. Vastausten analysointi ja vertailu toteutettiin huhtikuun 2017 aikana.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään matkailun vetovoimatekijöiden ja trendien vaikutuksia matkakohteen valintaan. Ensin tarkastellaan matkailun kilpailukenttää, minkä jälkeen käsitellään matkailun vetovoimatekijöitä, trendejä sekä matkailijoiden ostokäyttäytymistä. Seuraavana arvioidaan Mäntyharjua matkakohteena, minkä jälkeen käsitellään pienpanimomatkailua trendinä. Suomen pienpanimoihin tutustutaan benchmarking – toimintaa apuna käyttäen. Tutustumalla muiden pienpanimoiden toimintaan ja palveluihin, kyettiin kartoittamaan alan kilpailutilannetta sekä luomaan kehitysideoita Nilkon toimintaan.