Murhamysteeriä ratkaisemassa : 7. luokkalaisten tiedonhaun opetuksen elävöittäminen Limingan kirjastossa
Kuukasjärvi, Roosa-Liina (2017)
Kuukasjärvi, Roosa-Liina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111715
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella elävöittämismateriaalia tiedonhaun opetukseen 7. luokkalaisille Limingan kirjastossa. Tavoitteena on piristää tiedonhaun opetusta ja tarjota oppilaille hieman erilainen kirjastovierailu. Työn toimeksiantajana on Limingan kirjasto.
Tietoperustassa käsitellään mediakasvatusta ja kirjaston roolia mediakasvattajana. Tarkastelussa on erityisesti mediakasvatuksen merkitys lapsille ja nuorille sekä heidän suhteensa mediaan. Kirjastoissa mediakasvatusta toteutetaan muun muassa tukemalla perinteistä lukutaitoa ja uusia lukutaitoja, kuten pelilukutaitoa, sekä opettamalla tiedonhallintataitoja ja välittämällä asiakkaille tietoa tekijänoikeuksista.
Toiminnallinen osuus toteutettiin suunnittelemalla kirjastolle murhamysteeri oppilaiden ratkaistavaksi. Mysteeriä testattiin seitsemän kertaa ja palaute oli positiivista. Oppilaat pitivät toiminnallisuudesta ja kokivat murhamysteerin hauskaksi. Myös opettajien mielestä mysteeri toi mukavaa vaihtelua kirjastovierailuihin. Murhamysteerin materiaalia voi hyödyntää pohjana erilaisille kirjastoseikkailuille ja kehittää ideaa eteenpäin esimerkiksi enemmän mobiililaitteita hyödyntäväksi.
Tietoperustassa käsitellään mediakasvatusta ja kirjaston roolia mediakasvattajana. Tarkastelussa on erityisesti mediakasvatuksen merkitys lapsille ja nuorille sekä heidän suhteensa mediaan. Kirjastoissa mediakasvatusta toteutetaan muun muassa tukemalla perinteistä lukutaitoa ja uusia lukutaitoja, kuten pelilukutaitoa, sekä opettamalla tiedonhallintataitoja ja välittämällä asiakkaille tietoa tekijänoikeuksista.
Toiminnallinen osuus toteutettiin suunnittelemalla kirjastolle murhamysteeri oppilaiden ratkaistavaksi. Mysteeriä testattiin seitsemän kertaa ja palaute oli positiivista. Oppilaat pitivät toiminnallisuudesta ja kokivat murhamysteerin hauskaksi. Myös opettajien mielestä mysteeri toi mukavaa vaihtelua kirjastovierailuihin. Murhamysteerin materiaalia voi hyödyntää pohjana erilaisille kirjastoseikkailuille ja kehittää ideaa eteenpäin esimerkiksi enemmän mobiililaitteita hyödyntäväksi.