Kiinnostaako kanta-asiakkuus? : Kanta-asiakastoiminnan aloittaminen Tampereen Tullikamarin Klubilla
Perttilahti, Piia (2017)
Perttilahti, Piia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810621
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa Tampereen Tullikamarin Klubille kanta-asiakastoiminnan aloittamiseen liittyviä suuntaviivoja ja kehittämisehdotuksia. Tampereen Tullikamari, joka toimi opinnäytetyön tilaajana, on kulttuurikeskus, joka tarjoaa monipuoliset puitteet erilaisille tapahtumille.
Tullikamarilla on harkittu kanta-asiakastoiminnan aloittamista lähitulevaisuudessa.
Kanta-asiakasohjelma on markkinointikeino, jolla kuluttaja pyritään sitouttamaan käyttämään tiettyä palvelua tai tekemään tiettyjä hankintoja. Kanta-asiakkuudesta hyötyvät niin asiakkaat kuin yrityskin. Kanta-asiakkuus on yksi osa asiakkuudenhallintaa. Onnistunut asiakkuudenhallinta edellyttää asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä ja tunnistamista. Kanta-asiakkuusjärjestelmien avulla toteutettu kohdennettu markkinointi on kustannustehokasta.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen on Klubin tyypillinen kanta-asiakas ja onko hän kiinnostunut mahdollisesta kanta-asiakasjärjestelmästä. Lisäksi työssä tarkastellaan kanta-asiakkuuden toimintamalleja ja hyötyjä erityisesti kulttuurialalla sekä pohditaan kanta-asiakkuuden kiinnostavuutta tulevaisuudessa. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua sekä kyselyä, joiden avulla saatiin käytännön tietoa niin asiakkailta kuin myös jo kanta-asiakasjärjestelmää käyttäviltä organisaatioilta. Haastattelujen avulla selvitettiin jo toiminnassa olevien kanta-asiakasjärjestelmien toimivuutta muun muassa kulttuurialalla. Kysely antoi tietoa Klubin tyypillisistä asiakkaista sekä heidän näkemyksistään ja toiveistaan kanta-asiakasjärjestelmän suhteen. Kanta-asiakkuudesta oltiin selvästi kiinnostuneita.
Opinnäytetyön merkitys yleisellä tasolla on ajankohtainen monille yrityksille, sillä kanta-asiakasjärjestelmiä on nykyisin todella paljon. Kaikilla organisaatioilla ei ehkä kuitenkaan ole minkäänlaista suunnitelmaa, kuinka järjestelmää hyödynnetään ja ylläpidetään.
Opinnäytetyön merkitys kulttuurialalle on tärkeä. Kanta-asiakkuus on merkittävä osa asiakkuuksien hallintaa ja sitä käytetään monissa eri yrityksissä monilla eri aloilla. Kulttuurialalla tavallisin kanta-asiakasmuoto on kanta-asiakaskortti, mutta tässä opinnäytetyössä pohdittiin myös mobiilisovelluksen soveltamista kulttuuriorganisaation käyttöön. Opinnäytetyötä ja sen antamaa informaatiota on mahdollista hyödyntää niin kulttuurialalla kuin muillakin aloilla, sillä toimintaperiaatteet ovat samanlaisia kaikilla toimialoilla.
Tullikamarilla on harkittu kanta-asiakastoiminnan aloittamista lähitulevaisuudessa.
Kanta-asiakasohjelma on markkinointikeino, jolla kuluttaja pyritään sitouttamaan käyttämään tiettyä palvelua tai tekemään tiettyjä hankintoja. Kanta-asiakkuudesta hyötyvät niin asiakkaat kuin yrityskin. Kanta-asiakkuus on yksi osa asiakkuudenhallintaa. Onnistunut asiakkuudenhallinta edellyttää asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä ja tunnistamista. Kanta-asiakkuusjärjestelmien avulla toteutettu kohdennettu markkinointi on kustannustehokasta.
Opinnäytetyössä selvitettiin, millainen on Klubin tyypillinen kanta-asiakas ja onko hän kiinnostunut mahdollisesta kanta-asiakasjärjestelmästä. Lisäksi työssä tarkastellaan kanta-asiakkuuden toimintamalleja ja hyötyjä erityisesti kulttuurialalla sekä pohditaan kanta-asiakkuuden kiinnostavuutta tulevaisuudessa. Menetelminä opinnäytetyössä käytettiin haastattelua sekä kyselyä, joiden avulla saatiin käytännön tietoa niin asiakkailta kuin myös jo kanta-asiakasjärjestelmää käyttäviltä organisaatioilta. Haastattelujen avulla selvitettiin jo toiminnassa olevien kanta-asiakasjärjestelmien toimivuutta muun muassa kulttuurialalla. Kysely antoi tietoa Klubin tyypillisistä asiakkaista sekä heidän näkemyksistään ja toiveistaan kanta-asiakasjärjestelmän suhteen. Kanta-asiakkuudesta oltiin selvästi kiinnostuneita.
Opinnäytetyön merkitys yleisellä tasolla on ajankohtainen monille yrityksille, sillä kanta-asiakasjärjestelmiä on nykyisin todella paljon. Kaikilla organisaatioilla ei ehkä kuitenkaan ole minkäänlaista suunnitelmaa, kuinka järjestelmää hyödynnetään ja ylläpidetään.
Opinnäytetyön merkitys kulttuurialalle on tärkeä. Kanta-asiakkuus on merkittävä osa asiakkuuksien hallintaa ja sitä käytetään monissa eri yrityksissä monilla eri aloilla. Kulttuurialalla tavallisin kanta-asiakasmuoto on kanta-asiakaskortti, mutta tässä opinnäytetyössä pohdittiin myös mobiilisovelluksen soveltamista kulttuuriorganisaation käyttöön. Opinnäytetyötä ja sen antamaa informaatiota on mahdollista hyödyntää niin kulttuurialalla kuin muillakin aloilla, sillä toimintaperiaatteet ovat samanlaisia kaikilla toimialoilla.