Brändin nykytilan kartoitus - Planti
Rautanen, Mari (2017)
Rautanen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111770
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli tutkielmallinen työ Planti-brändin nykytilasta. Työn toimeksiantaja oli ruokatuottaja Kavli Oy, jonka tuotevalikoimaan kuuluvat Planti-brändin kasviperäiset meijerituotteet. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä bränditutkimusta, kartoittamalla Plantin asemaa suhteessa kilpailijoihin sekä selvittämällä asiakkaiden mielikuvia ja mielipiteitä brändistä tällä hetkellä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa käsitys brändistä asiakkaiden silmin, jotta brändiä voitaisiin kehittää. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia haluamallaan tavalla, esimerkiksi vahvistaen brändin tunnettuutta.
Opinnäytetyön viitekehys jakautui kahteen pääteemaan kasviperäiseen ruokavalioon ja brändeihin. Työssä esiteltiin erilaisia kasviperäisiä ruokavalioita, ruokavalioon johtaneita syitä ja kasvisruokavalion kehitystä Suomessa. Yrityksen brändistä kertovassa luvussa käsiteltiin brändin tehtäviä, mielikuvien syntyä, brändäyksen strategioita, sosiaalista mediaa osana brändiä sekä brändin kehittymistä.
Tutkimuksen menetelmiksi valittiin benchmarking ja teemahaastattelut. Benchmarking tehtiin kilpailevista brändeistä Alprosta, Oatlystä ja Yosasta vertaillen brändien tunnettuutta, tuotevalikoimaa, tyyliä ja läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen toisena metodina käytettiin asiakkaiden teemahaastatteluja. Tutkimukseen valittiin 10 Planti-brändin ennestään tuntevaa kuluttajaa. Haastateltavat kuuluivat brändin pääkohderyhmään eli 18 - 45 - vuotiaisiin naisiin.
Opinnäytetyön lopuksi esitellyissä tuloksissa ilmenivät jokseenkin yhtenevät johtopäätökset. Planti-brändi oli vielä tuntematon, mutta sillä nähtiin olevan hyvät edellytykset vahvistaa asemaansa kasviperäisten tuotteiden valmistajana. Brändi miellettiin ekologiseksi, värikkääksi ja kotimaiseksi. Tuotteista suosituimmaksi arvioitiin ruoanvalmistustuotteet sekä soygurt-tuotteet.
Vahvimmaksi kilpailijaksi osoittautui ruotsalainen Oatly. Näin ollen Plantin kotimaisuuden esiin tuomista pidettiin korostamisen arvoisena seikkana. Lisäksi tulevaisuuden kehittämiskohteiksi nousivat Plantin tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen sekä tuotevalikoiman laajentaminen.
Opinnäytetyön viitekehys jakautui kahteen pääteemaan kasviperäiseen ruokavalioon ja brändeihin. Työssä esiteltiin erilaisia kasviperäisiä ruokavalioita, ruokavalioon johtaneita syitä ja kasvisruokavalion kehitystä Suomessa. Yrityksen brändistä kertovassa luvussa käsiteltiin brändin tehtäviä, mielikuvien syntyä, brändäyksen strategioita, sosiaalista mediaa osana brändiä sekä brändin kehittymistä.
Tutkimuksen menetelmiksi valittiin benchmarking ja teemahaastattelut. Benchmarking tehtiin kilpailevista brändeistä Alprosta, Oatlystä ja Yosasta vertaillen brändien tunnettuutta, tuotevalikoimaa, tyyliä ja läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen toisena metodina käytettiin asiakkaiden teemahaastatteluja. Tutkimukseen valittiin 10 Planti-brändin ennestään tuntevaa kuluttajaa. Haastateltavat kuuluivat brändin pääkohderyhmään eli 18 - 45 - vuotiaisiin naisiin.
Opinnäytetyön lopuksi esitellyissä tuloksissa ilmenivät jokseenkin yhtenevät johtopäätökset. Planti-brändi oli vielä tuntematon, mutta sillä nähtiin olevan hyvät edellytykset vahvistaa asemaansa kasviperäisten tuotteiden valmistajana. Brändi miellettiin ekologiseksi, värikkääksi ja kotimaiseksi. Tuotteista suosituimmaksi arvioitiin ruoanvalmistustuotteet sekä soygurt-tuotteet.
Vahvimmaksi kilpailijaksi osoittautui ruotsalainen Oatly. Näin ollen Plantin kotimaisuuden esiin tuomista pidettiin korostamisen arvoisena seikkana. Lisäksi tulevaisuuden kehittämiskohteiksi nousivat Plantin tunnettuuden ja näkyvyyden lisääminen sekä tuotevalikoiman laajentaminen.