Improvement of logistic center security : Case Fiskars Finland Oy AB
Mattila, Pauliina (2017)
Lataukset:
Mattila, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111433
Tiivistelmä
Globalisaatio on tuonut haasteita logistiikkakeskusten toimitusketjuihin ja niiden hallinnoimiseen. Yritysten on tunnistettava logistisessa ketjussaan uusia riskejä ja kehittämisnäkökulmia. Tässä opinnäytetyössä on tutkittu case-yrityksen riskejä, joista yhtä tutkitaan kahden eri analyysin kautta. Tutkielman tavoitteena on tehdä kehittämisehdotuksia siihen, miten case-yrityksen toimitusketjua olisi mahdollista tehostaa.
Tämä tutkielma painottuu logistiikkakeskuksen lähtevän puolen laiturin toimintaan ja siihen kohdistuviin riskeihin. Ne tunnistettiin havainnoimalla ja työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen avulla.
Varaston turvallisuus on tärkeässä roolissa toimitusketjun parantamisessa. Tässä tutkielmassa käydään läpi erilaisia teknologioita, joita case-yritys käyttää varaston turvallisuuden ylläpitämiseksi. Nämä teknologiat vaikuttavat myös työntekijöiden turvallisuuteen merkittävällä tavalla.
Tutkimus osoitti, että korkein riski tunnistettiin lähtevän puolen laiturin toiminnassa. Joka neljännessä lastauksessa kuljettajalta puuttui viitenumero, mikä varmistaisi noudon oikeellisuuden. Riskin korjaaminen vaikuttaa sekä työntekijöiden turvallisuuteen että toimitusketjun hallintaan. Tutkielmassa on esitelty kaksi vaihtoehtoa, joita tutkittava yritys voi harkita mukauttavansa nykyisiin prosesseihinsa lähitulevaisuudessa. Tässä tutkielmassa on esitelty myös kaksi muuta mallia, joita voidaan tulevaisuudessa soveltaa teknologian kehityksen saavutettua kansainvälisen tason.
Riskien tunnistamisen ja niiden analysoinnin perusteella voidaan sanoa, että case-yrityksen lähtevän puolen toimintoihin on puututtava. Tulosten esittäminen case-yritykselle johti toimenpiteiden aloittamiseen.
Tämä tutkielma painottuu logistiikkakeskuksen lähtevän puolen laiturin toimintaan ja siihen kohdistuviin riskeihin. Ne tunnistettiin havainnoimalla ja työntekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen avulla.
Varaston turvallisuus on tärkeässä roolissa toimitusketjun parantamisessa. Tässä tutkielmassa käydään läpi erilaisia teknologioita, joita case-yritys käyttää varaston turvallisuuden ylläpitämiseksi. Nämä teknologiat vaikuttavat myös työntekijöiden turvallisuuteen merkittävällä tavalla.
Tutkimus osoitti, että korkein riski tunnistettiin lähtevän puolen laiturin toiminnassa. Joka neljännessä lastauksessa kuljettajalta puuttui viitenumero, mikä varmistaisi noudon oikeellisuuden. Riskin korjaaminen vaikuttaa sekä työntekijöiden turvallisuuteen että toimitusketjun hallintaan. Tutkielmassa on esitelty kaksi vaihtoehtoa, joita tutkittava yritys voi harkita mukauttavansa nykyisiin prosesseihinsa lähitulevaisuudessa. Tässä tutkielmassa on esitelty myös kaksi muuta mallia, joita voidaan tulevaisuudessa soveltaa teknologian kehityksen saavutettua kansainvälisen tason.
Riskien tunnistamisen ja niiden analysoinnin perusteella voidaan sanoa, että case-yrityksen lähtevän puolen toimintoihin on puututtava. Tulosten esittäminen case-yritykselle johti toimenpiteiden aloittamiseen.