Markkinointisuunnitelma koirahoitolalle
Kalliomäki, Laura; Hirvasoja, Laura (2017)
Kalliomäki, Laura
Hirvasoja, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211948
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on kirjoittaa markkinointisuunnitelma koirahoitolalle, joka aloittaa toimintansa kesäkuussa 2017. Koirahoitolan perustaja on ensikertalainen yrittäjänä. Projekti aloitettiin hoitolan tilojen rakentamisella ja tutustumalla kilpailijoiden palveluihin. Tilojen valmistuttua huhtikuussa 2017, koirahoitolan yrittäjä halusi aloittaa markkinoinnin ennen hoitolan varsinaista avaamista, jotta hän pääsisi nopeasti asiakasvirtoihin kiinni.
Markkinointisuunnitelman pääkäsite on digitaalinen markkinointi, joka avaa koko teoreettisen viitekehyksen. Lisäksi perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun, kohdennettuun markkinointiin ja asiakassuhdemarkkinointiin markkinoinnin keinoina. Kilpailijoiden tutkimista varten laadittiin tietoperusta Porterin teoriasta.
Tutkimusmenetelmiä markkinointisuunnitelman laatimiseen valikoitui neljä. Benchmarking ja net scouting olivat menetelminä kilpailijoiden tutkimiseen ja asiakaskunnan ymmärtämiseen. Asiakasnäkökulmaa tuki menetelmänä kysely, joka lähetettiin kirjallisena kohderyhmälle. Toimeksiantajan näkökulman saamiseksi käytettiin menetelmänä teemahaastattelua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointisuunnitelma toimintansa aloittavalle koirahoitolalle. Suunnitelma sisältää johdannon, nykytilan kuvauksen, toimenpidesuunnitelman sekä seurantamenetelmän. Toimenpidesuunnitelmassa annetaan ohjeistus digitaalisen markkinoinnin aloittamiseen ja ylläpitämiseen. Suunnitelman seurantaa tehdään markkinoinnin vuosikellon avulla.
Markkinointisuunnitelman tavoiteltu ominaisuus oli jatkuvuus ja muunneltavuus. Se laadittiin siten, että markkinoinnin keinoja pystytään muokkaamaan vallitsevien trendien mukaisesti ja suunnitelmaa voidaan ylläpitää vuodesta toiseen. Hyviksi todetuista menetelmistä voidaan ottaa mallia, tai niitä voidaan hyödyntää uudelleen. Markkinointisuunnitelmaa voidaan aina kehittää keksimällä uusia menetelmiä markkinoinnin piristämiseksi ja seurata alalla vallitsevia trendejä. Laajan ”ideapankin” ylläpitäminen helpottaa säännöllisten markkinointitoimenpiteiden toteuttamista.
Markkinointisuunnitelman pääkäsite on digitaalinen markkinointi, joka avaa koko teoreettisen viitekehyksen. Lisäksi perehdyttiin markkinoinnin suunnitteluun, kohdennettuun markkinointiin ja asiakassuhdemarkkinointiin markkinoinnin keinoina. Kilpailijoiden tutkimista varten laadittiin tietoperusta Porterin teoriasta.
Tutkimusmenetelmiä markkinointisuunnitelman laatimiseen valikoitui neljä. Benchmarking ja net scouting olivat menetelminä kilpailijoiden tutkimiseen ja asiakaskunnan ymmärtämiseen. Asiakasnäkökulmaa tuki menetelmänä kysely, joka lähetettiin kirjallisena kohderyhmälle. Toimeksiantajan näkökulman saamiseksi käytettiin menetelmänä teemahaastattelua.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi markkinointisuunnitelma toimintansa aloittavalle koirahoitolalle. Suunnitelma sisältää johdannon, nykytilan kuvauksen, toimenpidesuunnitelman sekä seurantamenetelmän. Toimenpidesuunnitelmassa annetaan ohjeistus digitaalisen markkinoinnin aloittamiseen ja ylläpitämiseen. Suunnitelman seurantaa tehdään markkinoinnin vuosikellon avulla.
Markkinointisuunnitelman tavoiteltu ominaisuus oli jatkuvuus ja muunneltavuus. Se laadittiin siten, että markkinoinnin keinoja pystytään muokkaamaan vallitsevien trendien mukaisesti ja suunnitelmaa voidaan ylläpitää vuodesta toiseen. Hyviksi todetuista menetelmistä voidaan ottaa mallia, tai niitä voidaan hyödyntää uudelleen. Markkinointisuunnitelmaa voidaan aina kehittää keksimällä uusia menetelmiä markkinoinnin piristämiseksi ja seurata alalla vallitsevia trendejä. Laajan ”ideapankin” ylläpitäminen helpottaa säännöllisten markkinointitoimenpiteiden toteuttamista.