Kommunikaation kuntoutuksen kehitysvaiheet kuvittaen
Aarniala, Paula (2017)
Aarniala, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111781
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on kuvitussarjan luominen kommunikaation kuntoutuksen kehitysvaiheista aihetta käsittelevää opasta varten. Työn tarkoituksena on lisätä tietämystä kommunikoinnin kuntoutuksen kehitysvaiheista kuvitusten avulla ja korostaa toimivan kommunikaation merkitystä vuorovaikutuksessa. Kuvitustyö on tehty Kehitysvammaliiton tietotekniikka ja kommunikaatiokeskus Tikoteekin tilauksesta ja yhteistyönä. Kuvitussarjan kuvallisina tavoitteina oli uudistaa Tikoteekin tuottamien oppaiden kuvitustyyliä ja luoda omaperäisiä, herkkiä ja hienovaraisia kuvia.
Tietoperusta rakentuu kommunikoinnin kuntoutuksesta rajattuna kehityksellisiin häiriöihin ja graafisiin kommunikointimenetelmiin sekä semioottisesta kuva-analyysista. Kuvitustyön perustana on kommunikaation kuntoutuksen viisi kehitysvaihetta. Ne ovat kommunikaation perustan luomisen vaihe, perustan vahvistamisen vaihe, puhetta tukevan tai korvaavan menetelmän käyttöönoton vaihe ja kommunikaation rikastamisen ja itsenäisen kommunikaation vaihe. Erityisesti käsitellään kuvallisiin puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikointimenetelmiin ja niiden käyttöönottoon eri kehitysvaiheissa, sillä nämä menetelmät linkittyvät myös kuvituskuvien tekoprosessiin. Kuvituskuvien merkitysten avaamisessa käytetään hyödyksi semioottista kuva-analyysia. Kuvituskuvia analysoimalla yhdistetään kuvista saatava tieto ja teoreettinen tieto kommunikoinnin kuntoutuksesta. Semioottinen kuva-analyysi käsittelee kuvaa subjektiivisten merkitysten kautta, eli se korostaa yksilön kokemusmaailmaan perustuvaa tulkintaa symbolisten merkitysten kautta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kuvitussarja, jonka on suunniteltu julkaistavan painettuna ja digitaalisesti myöhemmin tänä vuonna. Kuvitussarja on tilaajan mukaan onnistunut ja käytettävä. Kuvien kerrotaan olevan vaikuttavia, omaperäisiä ja ne välittävät viestin selkeästi. Jatkossa kuvista voi jatkotyöstää esimerkiksi lyhytanimaation, joka tuo viestin esille nopeasti ja elävästi.
Tietoperusta rakentuu kommunikoinnin kuntoutuksesta rajattuna kehityksellisiin häiriöihin ja graafisiin kommunikointimenetelmiin sekä semioottisesta kuva-analyysista. Kuvitustyön perustana on kommunikaation kuntoutuksen viisi kehitysvaihetta. Ne ovat kommunikaation perustan luomisen vaihe, perustan vahvistamisen vaihe, puhetta tukevan tai korvaavan menetelmän käyttöönoton vaihe ja kommunikaation rikastamisen ja itsenäisen kommunikaation vaihe. Erityisesti käsitellään kuvallisiin puhetta tukeviin ja korvaaviin kommunikointimenetelmiin ja niiden käyttöönottoon eri kehitysvaiheissa, sillä nämä menetelmät linkittyvät myös kuvituskuvien tekoprosessiin. Kuvituskuvien merkitysten avaamisessa käytetään hyödyksi semioottista kuva-analyysia. Kuvituskuvia analysoimalla yhdistetään kuvista saatava tieto ja teoreettinen tieto kommunikoinnin kuntoutuksesta. Semioottinen kuva-analyysi käsittelee kuvaa subjektiivisten merkitysten kautta, eli se korostaa yksilön kokemusmaailmaan perustuvaa tulkintaa symbolisten merkitysten kautta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi kuvitussarja, jonka on suunniteltu julkaistavan painettuna ja digitaalisesti myöhemmin tänä vuonna. Kuvitussarja on tilaajan mukaan onnistunut ja käytettävä. Kuvien kerrotaan olevan vaikuttavia, omaperäisiä ja ne välittävät viestin selkeästi. Jatkossa kuvista voi jatkotyöstää esimerkiksi lyhytanimaation, joka tuo viestin esille nopeasti ja elävästi.