Viisiakselikoneiden työkalujen varastotietokannan suunnittelu ja toteutus
Tuominen, Tuomas (2017)
Tuominen, Tuomas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111911
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimiva varastotietokanta yrityksen viisiakselikoneiden työkalujen hallintaan. Tietokannan tuli helpottaa työkalujen hallintaa, saada aikaan rahallisia ja ajallisia säästöjä sekä vähentää yrityksen työkaluihin sitoutunutta pääomaa. Työssä pyrittiin selvittämään paras vaihtoehto tietokannan pohjaksi, jonka jälkeen rakennettiin toimiva varastotietokanta. Tietokantaa varten kaikki yrityksen viisiakselikoneiden työkalut inventoitiin ja lisättiin tietokantaan.
Varastotietokannaksi vertailtiin erilaisia kaupallisia työkalunhallintaohjelmistoja sekä pohdittiin mahdollisuutta rakentaa tietokanta itse Microsoft Access -ohjelman avulla. Tietokannan rakentaminen itse jätettiin melko pian pois vaihtoehtojen joukosta, sillä se vaatisi syvällistä osaamista Access -ohjelmiston käytöstä, eikä siinä olisi kaikkia samoja toimintoja kuin kaupallisissa vaihtoehdoissa. Vertailuun valittiin useita eri kaupallisia työkalunhallintaohjelmistoja, mutta ennen pitkää kävi selväksi, että valinta tullaan tekemään Sandvik AutoTAS -ohjelmiston sekä Iscar Matrix -ohjelmiston välillä. Lopulta Sandvik AutoTAS -ohjelma todettiin parhaaksi vaihtoehdoksi varastotietokantaa varten vaadittujen toimintojen sekä investointikustannuksien perusteella.
Ohjelmiston oston jälkeen inventoitiin työpisteiden työkalut: viisiakselikoneilla käytettävät pitimet, porat sekä muut ei-kertakäyttöiset työkalut. Työkalujen määrä työpisteillä vaihteli suuresti muutamasta kymmenestä yli sataan. Inventoinnin päätteeksi listassa oli yhteensä yli 500 työkalua. Näille työkaluille lisättiin listaan työkalun kuvaus, toimittaja-tiedot, valmistaja sekä viivakoodi.
Ohjelmisto-asiantuntija saapui Ruotsista asentamaan AutoTAS –ohjelmiston. Asennuksen jälkeen tarvittavat perustiedot luotiin ohjelmistoon asentajan avustuksella. Perustietoihin kuuluvat työstökoneet, kustannuspaikat, käyttäjätilit sekä toimittajatiedot. Tämän jälkeen työkalut lisättiin ohjelmistoon Excel –taulukon avulla. Työkalujen lisäämisen jälkeen ne poimittiin palvelinkoneella olevan SmartPick –ohjelman avulla työpisteille. Tietokanta on toimiva, ja auttaa tulevaisuudessa ajallisten sekä rahallisten säästöjen aikaansaannissa. Lopputuloksena ohjelmistossa on työkalut tuotetietoineen sekä sijaintitietoineen, ja lopputulos vastaa hyvin ennen työn aloitusta asetettuja tavoitteita.
Varastotietokannaksi vertailtiin erilaisia kaupallisia työkalunhallintaohjelmistoja sekä pohdittiin mahdollisuutta rakentaa tietokanta itse Microsoft Access -ohjelman avulla. Tietokannan rakentaminen itse jätettiin melko pian pois vaihtoehtojen joukosta, sillä se vaatisi syvällistä osaamista Access -ohjelmiston käytöstä, eikä siinä olisi kaikkia samoja toimintoja kuin kaupallisissa vaihtoehdoissa. Vertailuun valittiin useita eri kaupallisia työkalunhallintaohjelmistoja, mutta ennen pitkää kävi selväksi, että valinta tullaan tekemään Sandvik AutoTAS -ohjelmiston sekä Iscar Matrix -ohjelmiston välillä. Lopulta Sandvik AutoTAS -ohjelma todettiin parhaaksi vaihtoehdoksi varastotietokantaa varten vaadittujen toimintojen sekä investointikustannuksien perusteella.
Ohjelmiston oston jälkeen inventoitiin työpisteiden työkalut: viisiakselikoneilla käytettävät pitimet, porat sekä muut ei-kertakäyttöiset työkalut. Työkalujen määrä työpisteillä vaihteli suuresti muutamasta kymmenestä yli sataan. Inventoinnin päätteeksi listassa oli yhteensä yli 500 työkalua. Näille työkaluille lisättiin listaan työkalun kuvaus, toimittaja-tiedot, valmistaja sekä viivakoodi.
Ohjelmisto-asiantuntija saapui Ruotsista asentamaan AutoTAS –ohjelmiston. Asennuksen jälkeen tarvittavat perustiedot luotiin ohjelmistoon asentajan avustuksella. Perustietoihin kuuluvat työstökoneet, kustannuspaikat, käyttäjätilit sekä toimittajatiedot. Tämän jälkeen työkalut lisättiin ohjelmistoon Excel –taulukon avulla. Työkalujen lisäämisen jälkeen ne poimittiin palvelinkoneella olevan SmartPick –ohjelman avulla työpisteille. Tietokanta on toimiva, ja auttaa tulevaisuudessa ajallisten sekä rahallisten säästöjen aikaansaannissa. Lopputuloksena ohjelmistossa on työkalut tuotetietoineen sekä sijaintitietoineen, ja lopputulos vastaa hyvin ennen työn aloitusta asetettuja tavoitteita.