Kilpailullisen edun saavuttaminen sosiaalisen median markkinoinnin avulla
Kosonen, Artur (2017)
Kosonen, Artur
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212027
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkoituksena oli luoda ohjeistus pieni- ja keskikokoisille yrityksille sisältömarkkinoinnin suunnitteluun. Ohjeistuksessa oli tarkoitus keskittyä sosiaalisen median kanaviin. Ohjeen tavoitteena oli, että yrityksien viestinnästä ja markkinoinnista vastaava henkilö pystyy luomaan toimivan sisältösuunnitelman yritykselleen ja päivittämään sitä tarvittaessa.
Tätä toiminnallista opinnäytetyötä ei tehty tietylle toimeksiantajalle, vaan työ tehtiin toimimaan yleishyödyllisenä ohjeistuksena kaikille yrityksille, joilla on sosiaalisen median kanavissa parannettavaa. Monissa pienissä yrityksissä Suomessa ja ulkomailla ei ole selkeää suunnitelmaa sosiaalisen median kanavien käyttöön.
Opinnäytetyö jakautui karkeasti kolmeen osaan: johdanto, teoria ja käytännön toteutus. Tarkoituksena oli, että lukija ei saa liian pitkää ohjepakettia, vaan ohjeen joka on helppolukuinen, lyhyt ja täynnä konkreettisia esimerkkejä. Lopuksi oppaaseen laadittiin vielä lyhyt ’’tiivistelmä’’ eli toiminnallinen ohje siihen, miten yleisellä tasolla luodaan sisältömarkkinointia omille sivuille riippumatta siitä, minkä sosiaalisen median alustan käyttäjä valitsee.
Ohje toteutettiin viitekehyksen pohjalta, ja sen avulla pystyy tekemään sisältösuunnitelman sosiaalisen median kanavia varten. Opas neuvoo tunnuksien luomisessa, mainoskampanjoiden laadinnassa, sosiaalisen median toimenpiteiden suunnittelussa ja lopuksi tulosten mittaamisen. Oppaan tärkeimmät vaiheet on havainnollistettu kuvin. Lopputuloksena oli helppokäyttöinen opas sisältömarkkinoinnin suunnitteluun.
Oppaan lukemisen jälkeen lukija hallitsee Facebookin, Instagramin ja Twitterin perusteet sekä yrityssivun hallinnoimisen. Suositeltavina toimenpiteinä markkinoinnin kehittämiseksi ehdotettiin, että lukija kertaa ohjetta ja varmistaa, että toimii sisältösuunnitelman strategian mukaisesti ja muistaa seurata tuloksia, joiden pohjalta voi tarvittaessa muuttaa strategiaa.
Tätä toiminnallista opinnäytetyötä ei tehty tietylle toimeksiantajalle, vaan työ tehtiin toimimaan yleishyödyllisenä ohjeistuksena kaikille yrityksille, joilla on sosiaalisen median kanavissa parannettavaa. Monissa pienissä yrityksissä Suomessa ja ulkomailla ei ole selkeää suunnitelmaa sosiaalisen median kanavien käyttöön.
Opinnäytetyö jakautui karkeasti kolmeen osaan: johdanto, teoria ja käytännön toteutus. Tarkoituksena oli, että lukija ei saa liian pitkää ohjepakettia, vaan ohjeen joka on helppolukuinen, lyhyt ja täynnä konkreettisia esimerkkejä. Lopuksi oppaaseen laadittiin vielä lyhyt ’’tiivistelmä’’ eli toiminnallinen ohje siihen, miten yleisellä tasolla luodaan sisältömarkkinointia omille sivuille riippumatta siitä, minkä sosiaalisen median alustan käyttäjä valitsee.
Ohje toteutettiin viitekehyksen pohjalta, ja sen avulla pystyy tekemään sisältösuunnitelman sosiaalisen median kanavia varten. Opas neuvoo tunnuksien luomisessa, mainoskampanjoiden laadinnassa, sosiaalisen median toimenpiteiden suunnittelussa ja lopuksi tulosten mittaamisen. Oppaan tärkeimmät vaiheet on havainnollistettu kuvin. Lopputuloksena oli helppokäyttöinen opas sisältömarkkinoinnin suunnitteluun.
Oppaan lukemisen jälkeen lukija hallitsee Facebookin, Instagramin ja Twitterin perusteet sekä yrityssivun hallinnoimisen. Suositeltavina toimenpiteinä markkinoinnin kehittämiseksi ehdotettiin, että lukija kertaa ohjetta ja varmistaa, että toimii sisältösuunnitelman strategian mukaisesti ja muistaa seurata tuloksia, joiden pohjalta voi tarvittaessa muuttaa strategiaa.