Pk-rityksen riskit Kiinan markkinoilla
Vahala, Kari (2017)
Vahala, Kari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212039
Tiivistelmä
Kiinan talous on kasvanut erittäin nopeasti viimeisten vuosikymmenien aikana. Eri mittarien mukaan Kiina on maailman suurin talous. Kiinan markkinat houkuttelevat myös suomalaisia pk-yrityksiä. Yritysten pitää kuitenkin ymmärtää Kiinan markkinoiden erityispiirteitä ja samalla ennakoida myös tulevia riskejä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin suomalaisten pk-yritysten riskejä Kiinan markkinoilla. Tämä idea lähti liikkeelle omasta mielenkiinnostani Aasian maita ja kulttuuria kohtaan. Vuonna 2016 joulukuussa sovittiin opinnäytetyöstä Satakunnan ammattikorkeakoulun Kiina-asiantuntijan ja suomalaisen pankin kanssa. Suurin osa kontakteista saatiin Kiina-asiantuntijan kautta. Toimeksiantajan tavoitteena oli selvittää oman palvelukonseptinsa sopivuutta pk-yritysten riskeihin Kiinan markkinoilla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmateriaali kerättiin joko puhelinhaastatteluna tai tapaamalla henkilökohtaisesti riippuen henkilöiden tavoitettavuudesta. Haastattelut tehtiin neljälletoista suomalaiselle yritykselle pääosin helmikuussa 2017. Haastatteluun valittiin viisi hoiva-alan yritystä, neljä automaatioalan yritystä, yksi pelialan yritys, kaksi koulutusalan yritystä ja kaksi asiantuntijaa. Jokaisella valitulla henkilöllä oli kokemusta Kiinan markkinoista.
Opinnäytetyössä teoriaa ja tutkimustuloksia arvioitiin PESTEL - analyysillä. PESTEL valittiin opinnäytetyön analysointityökaluksi, koska liiketoiminnan riskejä pitää tarkastella eri näkökulmista. PESTELin vahvuus on nimenomaan liiketoimintaympäristön laaja-alaisessa kartoituksessa.
Kansainvälistymishaasteet ovat usein yritys-, toimiala ja maakohtaisia, mikä vaatii palveluyritysten tarjonnalta ketteryyttä vastata yritysten muuttuviin tarpeisiin. Erilaiset tukiverkostot todettiin ehdottoman tärkeiksi pk-yrityksille. Opinnäytetyön toimeksiantajan tarkoituksena on panostaa omien palveluiden tarjoamiseen nimenomaan pk-yrityksille.
Kansainvälistyminen ja erityisesti Kiinan markkinat vaativat huomattavasti enemmän panostusta pk-yritykseltä kuin suuryritykseltä. Tutkimuksessa korostettiin myös strategista kumppanuutta. Strateginen kumppani voisi tulla mukaan heti kansainvälistymisen alussa ja tarjoaisi erilaisia palveluja, kuten rahoitusratkaisuja tai lainsäädännön tuntemusta tarpeen mukaan. Toimeksiantajalla on mahdollisuus tarjota erilaisia palveluja ja pitkäaikainen asiakaskumppanuus kiinnostaa heitä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin suomalaisten pk-yritysten riskejä Kiinan markkinoilla. Tämä idea lähti liikkeelle omasta mielenkiinnostani Aasian maita ja kulttuuria kohtaan. Vuonna 2016 joulukuussa sovittiin opinnäytetyöstä Satakunnan ammattikorkeakoulun Kiina-asiantuntijan ja suomalaisen pankin kanssa. Suurin osa kontakteista saatiin Kiina-asiantuntijan kautta. Toimeksiantajan tavoitteena oli selvittää oman palvelukonseptinsa sopivuutta pk-yritysten riskeihin Kiinan markkinoilla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimusmateriaali kerättiin joko puhelinhaastatteluna tai tapaamalla henkilökohtaisesti riippuen henkilöiden tavoitettavuudesta. Haastattelut tehtiin neljälletoista suomalaiselle yritykselle pääosin helmikuussa 2017. Haastatteluun valittiin viisi hoiva-alan yritystä, neljä automaatioalan yritystä, yksi pelialan yritys, kaksi koulutusalan yritystä ja kaksi asiantuntijaa. Jokaisella valitulla henkilöllä oli kokemusta Kiinan markkinoista.
Opinnäytetyössä teoriaa ja tutkimustuloksia arvioitiin PESTEL - analyysillä. PESTEL valittiin opinnäytetyön analysointityökaluksi, koska liiketoiminnan riskejä pitää tarkastella eri näkökulmista. PESTELin vahvuus on nimenomaan liiketoimintaympäristön laaja-alaisessa kartoituksessa.
Kansainvälistymishaasteet ovat usein yritys-, toimiala ja maakohtaisia, mikä vaatii palveluyritysten tarjonnalta ketteryyttä vastata yritysten muuttuviin tarpeisiin. Erilaiset tukiverkostot todettiin ehdottoman tärkeiksi pk-yrityksille. Opinnäytetyön toimeksiantajan tarkoituksena on panostaa omien palveluiden tarjoamiseen nimenomaan pk-yrityksille.
Kansainvälistyminen ja erityisesti Kiinan markkinat vaativat huomattavasti enemmän panostusta pk-yritykseltä kuin suuryritykseltä. Tutkimuksessa korostettiin myös strategista kumppanuutta. Strateginen kumppani voisi tulla mukaan heti kansainvälistymisen alussa ja tarjoaisi erilaisia palveluja, kuten rahoitusratkaisuja tai lainsäädännön tuntemusta tarpeen mukaan. Toimeksiantajalla on mahdollisuus tarjota erilaisia palveluja ja pitkäaikainen asiakaskumppanuus kiinnostaa heitä.