3D-sisällön tuottaminen VR-peliin
Laurila, Arttu (2017)
Laurila, Arttu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on 3D-grafiikan tuotantoprosessi VR-peliä varten. Prosessin kuvaus käsittää 3D-grafiikan tuottamisen konseptitasolta aina valmiiksi kokonaisuudeksi asti. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli peli- ja ohjelmistoalan yritys nimeltään Virtual Dawn. 3D-grafiikka tuotettiin toimeksiantajan kehittämään VR-peliin nimeltään Outrageous Grounds: The Maze. Opinnäytetyön tarkoituksena oli dokumentoida 3D-grafiikan tekoprosessi ja tutkia miten prosessi eroaa perinteisestä pelinkehityksestä.
Työn alussa käsitellään VR:n konsepti, historia ja alustan vahvuudet sekä heikkoudet. Sen jälkeen 3D-grafiikan suunnitteluprosessi selvitetään osa kerrallaan alkaen konseptivaiheesta, asiakkaan tarpeiden määrittelystä ja käytettävästä teknologiasta. Lopuksi opinnäytetyö esittelee itse 3D-mallinnusprosessin, tekstuurikarttojen tuottamisen ja kaiken yhdistämisen valmiiksi lopputuotteeksi.
Opinnäytetyöprojektin aikana luotiin pelikenttä, joka koostuu seitsemästäkymmenestä projektia varten luodusta 3D-mallista. Pelikenttä on rakenteiltaan valmis kokonaisuus, johon toimeksiantajan on helppo lisätä projektin päätyttyä pelilliset ominaisuudet ja julkaista osana peliä.
Työn alussa käsitellään VR:n konsepti, historia ja alustan vahvuudet sekä heikkoudet. Sen jälkeen 3D-grafiikan suunnitteluprosessi selvitetään osa kerrallaan alkaen konseptivaiheesta, asiakkaan tarpeiden määrittelystä ja käytettävästä teknologiasta. Lopuksi opinnäytetyö esittelee itse 3D-mallinnusprosessin, tekstuurikarttojen tuottamisen ja kaiken yhdistämisen valmiiksi lopputuotteeksi.
Opinnäytetyöprojektin aikana luotiin pelikenttä, joka koostuu seitsemästäkymmenestä projektia varten luodusta 3D-mallista. Pelikenttä on rakenteiltaan valmis kokonaisuus, johon toimeksiantajan on helppo lisätä projektin päätyttyä pelilliset ominaisuudet ja julkaista osana peliä.