Murtautumistestaajan kompetenssianalyysi
Ristimella, Kim (2017)
Ristimella, Kim
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212066
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Turun ammattikorkeakoululle. Sen tarkoituksena analysoida vastaako Turun ammattikorkeakoulun opetussuunnitelma yritysten tarpeeseen murtautumistestauksen osalta. Turun ammattikorkeakoulun tietoturvaopetus analysoidaan tietoturvaopetussuunnitelman ja itselleni toteutuneen opetuksen tasosta saatujen kokemuksien analysoinnilla. Rekrytointivaatimukset on kerätty nimettömänä pysyvän suuren tietoturvayrityksen henkilöstörekrytointiosaston haastattelun avulla. Haastatteluissa käytettiin menetelmänä teemahaastattelua ja haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Yhteenveto tietoturvayrityksen haastattelusta tuo esille tärkeimpinä rekrytointivaatimuksina tietoturvan osa-alueiden, verkkoliikenteen ja protokollien perusperiaatteiden tuntemus. Linux ja Windows komentoriviperusteet on osattava. Sovelluskehityksessä sovelluksien toimintaperiaatteet ja toimintalogiikka on ymmärrettävä. Agile-projektinhallinnan ymmärrys ja osaaminen ovat tärkeitä.
Johtopäätös analysoidusta tiedosta on, ettei Turun ammattikorkeakoululla ole suuria ongelmia opetuksen toteutumisessa, mutta alan perustietotaitotason opetusta on korostettava. Turun ammattikorkeakoulun opetus keskittyy oikeaan kehitysalueeseen, mutta jättää perustietojen opetuksen liian vähälle.
Kehitysparannuksena ehdotetaan Linux- ja Windows-käyttöjärjestelmien komentorivikomentojen, käyttöjärjestelmien toiminnallisuuden ja sovelluksien toimintaperiaatteiden perusteellista opettamista ja pieniä muutoksia opetussuunnitelmiin.
Yhteenveto tietoturvayrityksen haastattelusta tuo esille tärkeimpinä rekrytointivaatimuksina tietoturvan osa-alueiden, verkkoliikenteen ja protokollien perusperiaatteiden tuntemus. Linux ja Windows komentoriviperusteet on osattava. Sovelluskehityksessä sovelluksien toimintaperiaatteet ja toimintalogiikka on ymmärrettävä. Agile-projektinhallinnan ymmärrys ja osaaminen ovat tärkeitä.
Johtopäätös analysoidusta tiedosta on, ettei Turun ammattikorkeakoululla ole suuria ongelmia opetuksen toteutumisessa, mutta alan perustietotaitotason opetusta on korostettava. Turun ammattikorkeakoulun opetus keskittyy oikeaan kehitysalueeseen, mutta jättää perustietojen opetuksen liian vähälle.
Kehitysparannuksena ehdotetaan Linux- ja Windows-käyttöjärjestelmien komentorivikomentojen, käyttöjärjestelmien toiminnallisuuden ja sovelluksien toimintaperiaatteiden perusteellista opettamista ja pieniä muutoksia opetussuunnitelmiin.