Suomi toisena kielenä -kirjallisuusdiplomin päivittäminen Oulun kaupunginkirjastossa : Maahanmuuttajalasten ja -nuorten lukemisen edistäminen Oulussa
Mykkänen, Tomi; Karttunen, Viivi (2017)
Mykkänen, Tomi
Karttunen, Viivi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Suomi toisena kielenä (S2) -kirjallisuusdiplomi ja sen päivittäminen Oulun kaupunginkirjastossa, joka toimi myös työn toimeksiantajana. Työ liittyy läheisesti huhtikuussa 2016 Oulun ja Raahen kaupunginkirjastojen toimesta aloittamaan Kirjasto kotouttamisen tukena –hankkeeseen, jonka tavoitteena on tukea maahanmuuttajien sopeutumista yhteiskuntaan tekemällä heille tarjotuista kirjastopalveluista tunnetumpia ja näkyvämpiä. Työn ensisijaisena tavoitteena oli tuottaa Oulun vanhan S2-kirjallisuusdiplomin tilalle päivitetty ja ajantasainen S2-kirjallisuusdiplomi 1.-2., 3.-4., 5.-6. ja 7.-9. luokkalaisille. Kirjallisuusdiplomia varten luotiin suoritusohje sekä jokaiselle luokkatasolle oma kirjalista, josta oppilas voi valita häntä kiinnostavat kirjat.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tärkein osuus käsittelee S2-kirjallisuusdiplomin uudistamista ja kokoamista. Diplomin uudistamisen tueksi toteutettiin ennen prosessin aloittamista pienimuotoinen teemahaastattelu muutamille yleisille kirjastoille. Haastattelulla haluttiin kartoittaa S2-kirjallisuusdiplomin yleistilannetta Suomessa. Tätä on täydennetty laadulliseen tutkimukseen pohjaavalla teoriaosuudella, jossa avataan Suomi toisena kielenä -oppimäärää, S2-oppilaiden lukemista sekä kirjastojen roolia maahanmuuttajien suomen kielen ja lukuharrastuksen tukemisessa.
Opinnäytteen tuloksina voidaan esitellä uudistetut S2-kirjallisuusdiplomit sekä päivitetty ohjeistus niiden suorittamiseen. Diplomit ovat aineistoltaan aiempaa helpompia ja ajantasaisempia, joten ne vastaavat vanhoja diplomeja paremmin S2-oppilaiden ja -opettajien tarpeisiin. Kirjastohenkilökunnalle diplomit ovat puolestaan keino suositella heikon lukutaidon omaavalle asiakkaalle sopivampaa aineistoa. Työstä käy myös ilmi maahanmuuttajille suunnattujen palvelujen tärkeys ja ajankohtaisuus, sekä S2-kirjallisuusdiplomien erilainen arvostus joissakin Suomen yleisistä kirjastoista.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tärkein osuus käsittelee S2-kirjallisuusdiplomin uudistamista ja kokoamista. Diplomin uudistamisen tueksi toteutettiin ennen prosessin aloittamista pienimuotoinen teemahaastattelu muutamille yleisille kirjastoille. Haastattelulla haluttiin kartoittaa S2-kirjallisuusdiplomin yleistilannetta Suomessa. Tätä on täydennetty laadulliseen tutkimukseen pohjaavalla teoriaosuudella, jossa avataan Suomi toisena kielenä -oppimäärää, S2-oppilaiden lukemista sekä kirjastojen roolia maahanmuuttajien suomen kielen ja lukuharrastuksen tukemisessa.
Opinnäytteen tuloksina voidaan esitellä uudistetut S2-kirjallisuusdiplomit sekä päivitetty ohjeistus niiden suorittamiseen. Diplomit ovat aineistoltaan aiempaa helpompia ja ajantasaisempia, joten ne vastaavat vanhoja diplomeja paremmin S2-oppilaiden ja -opettajien tarpeisiin. Kirjastohenkilökunnalle diplomit ovat puolestaan keino suositella heikon lukutaidon omaavalle asiakkaalle sopivampaa aineistoa. Työstä käy myös ilmi maahanmuuttajille suunnattujen palvelujen tärkeys ja ajankohtaisuus, sekä S2-kirjallisuusdiplomien erilainen arvostus joissakin Suomen yleisistä kirjastoista.