Kansainvälinen matkailumarkkinointi : Case: Kalajoen potentiaali puolalaisen vapaa-ajan matkailijan lomakohteen valinnassa
Heikkilä, Mari (2017)
Heikkilä, Mari
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212171
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Ylempi tradenomitutkinto, Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinto-ohjelma
Tekijä: Mari Heikkilä
Opinnäytetyön nimi: Kansainvälinen matkailumarkkinointi, Case: Kalajoen potentiaali puolalaisen vapaa-ajan matkailijan lomakohteen valinnassa
Työn ohjaaja: Jaakko Sinisalo
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 79 + 4
Tutkimus- ja kehittämistyöni sai alkunsa toimeksiantajani Finlandia SPOT:n yhteydenotosta minuun kesäkuussa 2016 ollessani opiskelijavaihdossa Puolan Poznanissa. Kyseessä on ammattikorkeakoulu Centrian toimeenpanema Finlandia SPOT – hanke, jonka päätavoite on Suomi-Puola Opastus ja Tapaamiskeskuksen luominen sekä keskuksen konkreettinen rakentaminen Poznaniin. Toimeksiantoni koskee hankkeen matkailumarkkinointiosuutta.
Opinnäytetyöprojektin alussa työn tavoite oli puolalaisten matkailijoiden kiinnostuksen herättäminen Suomea ja Kalajokea kohtaan matkakohteena. Tapaustutkimukselle tyypillisellä tavalla tutkimuksen pääfokus muuttui projektin edetessä, jolloin sen päätavoite siirtyi käsittelemään enemmän Kalajoen kansainvälisen matkailumarkkinoinnin nykytilaa ja sen kehittämistä. Tutkimuksen pääfokuksen muuttamisen kautta saatu tutkimustieto koettiin paremmin hyödynnettävissä olevaksi sekä toimeksiantajani että Kalajoen matkailun kannalta.
Tutkimukseni teoriaosuudessa tutkimuskohteisiin on syvennetty perehtymällä matkailuun ja markkinointiin liittyvän alan kirjallisuuteen, olemassa oleviin tutkimuksiin ja internet -julkaisuihin. Aiheeseen on perehdytty pääosin kansainvälisen matkailumarkkinoinnin kautta selittäen sitä valtion-, kaupungin-, yrityksen- sekä kansainvälisen matkailijan näkökulmasta. Tutkimus on tapaustutkimus ja se on toteutettu monimetodisella tutkimusmenetelmällä. Kokonaistutkimus koostuu kolmesta eri tutkimuksesta. Tutkimusta varten on haastateltu viittä Kalajokisen yrityksen edustajaa sekä Kalajoen matkailun kansainvälisyysasiantuntijaa laadullisella haastattelututkimuksella. Puolan Poznanissa helmikuussa 2017 järjestetyiltä messuilta saatiin vastaukset 23 puolalaiselta vapaa-ajanmatkailijalta. Vastausten niukahko määrä puolalaisten osalta selittyy pääosin sillä, että kysymykset haluttiin tietoisesti esittää heille laadullisella kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin englanniksi.
Työssäni saavutetut tulokset tuovat esiin perustietoa tutkittavista kohteista antaen samalla suuntaa maiden välisen yhteistyön kehittämiselle. Tulokset todistavat, että Suomi-Puola – yhteistyön rakentaminen ja siihen panostaminen on kannattavaa, mutta varsinaisten kohderyhmien tarkempaa segmentointia on tehtävä, jotta molempien tahojen resurssit tulisivat suunnattua siihen kustannustehokkaasti ja kannattavasti. Työn tulokset tuovat esiin yhteistyön rakentamisen haasteita ja kehittämiskohteita, mutta myös mahdollisuuksia. Tutkimus tarjoaa täten esimarkkinatietoa jatkotutkimuksia varten sekä Finlandia SPOT – hankkeelle että Kalajoen matkailulle.
Asiasanat: Matkailumarkkinointi, Kansainvälinen matkailumarkkinointi, Matkailu, Kansainvälisyys, Matkailija, Brändäys
Oulun ammattikorkeakoulu
Ylempi tradenomitutkinto, Yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen tutkinto-ohjelma
Tekijä: Mari Heikkilä
Opinnäytetyön nimi: Kansainvälinen matkailumarkkinointi, Case: Kalajoen potentiaali puolalaisen vapaa-ajan matkailijan lomakohteen valinnassa
Työn ohjaaja: Jaakko Sinisalo
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2017 Sivumäärä: 79 + 4
Tutkimus- ja kehittämistyöni sai alkunsa toimeksiantajani Finlandia SPOT:n yhteydenotosta minuun kesäkuussa 2016 ollessani opiskelijavaihdossa Puolan Poznanissa. Kyseessä on ammattikorkeakoulu Centrian toimeenpanema Finlandia SPOT – hanke, jonka päätavoite on Suomi-Puola Opastus ja Tapaamiskeskuksen luominen sekä keskuksen konkreettinen rakentaminen Poznaniin. Toimeksiantoni koskee hankkeen matkailumarkkinointiosuutta.
Opinnäytetyöprojektin alussa työn tavoite oli puolalaisten matkailijoiden kiinnostuksen herättäminen Suomea ja Kalajokea kohtaan matkakohteena. Tapaustutkimukselle tyypillisellä tavalla tutkimuksen pääfokus muuttui projektin edetessä, jolloin sen päätavoite siirtyi käsittelemään enemmän Kalajoen kansainvälisen matkailumarkkinoinnin nykytilaa ja sen kehittämistä. Tutkimuksen pääfokuksen muuttamisen kautta saatu tutkimustieto koettiin paremmin hyödynnettävissä olevaksi sekä toimeksiantajani että Kalajoen matkailun kannalta.
Tutkimukseni teoriaosuudessa tutkimuskohteisiin on syvennetty perehtymällä matkailuun ja markkinointiin liittyvän alan kirjallisuuteen, olemassa oleviin tutkimuksiin ja internet -julkaisuihin. Aiheeseen on perehdytty pääosin kansainvälisen matkailumarkkinoinnin kautta selittäen sitä valtion-, kaupungin-, yrityksen- sekä kansainvälisen matkailijan näkökulmasta. Tutkimus on tapaustutkimus ja se on toteutettu monimetodisella tutkimusmenetelmällä. Kokonaistutkimus koostuu kolmesta eri tutkimuksesta. Tutkimusta varten on haastateltu viittä Kalajokisen yrityksen edustajaa sekä Kalajoen matkailun kansainvälisyysasiantuntijaa laadullisella haastattelututkimuksella. Puolan Poznanissa helmikuussa 2017 järjestetyiltä messuilta saatiin vastaukset 23 puolalaiselta vapaa-ajanmatkailijalta. Vastausten niukahko määrä puolalaisten osalta selittyy pääosin sillä, että kysymykset haluttiin tietoisesti esittää heille laadullisella kyselytutkimuksella. Kysely toteutettiin englanniksi.
Työssäni saavutetut tulokset tuovat esiin perustietoa tutkittavista kohteista antaen samalla suuntaa maiden välisen yhteistyön kehittämiselle. Tulokset todistavat, että Suomi-Puola – yhteistyön rakentaminen ja siihen panostaminen on kannattavaa, mutta varsinaisten kohderyhmien tarkempaa segmentointia on tehtävä, jotta molempien tahojen resurssit tulisivat suunnattua siihen kustannustehokkaasti ja kannattavasti. Työn tulokset tuovat esiin yhteistyön rakentamisen haasteita ja kehittämiskohteita, mutta myös mahdollisuuksia. Tutkimus tarjoaa täten esimarkkinatietoa jatkotutkimuksia varten sekä Finlandia SPOT – hankkeelle että Kalajoen matkailulle.
Asiasanat: Matkailumarkkinointi, Kansainvälinen matkailumarkkinointi, Matkailu, Kansainvälisyys, Matkailija, Brändäys