Hoitotyön johtajien näkemyksiä potilaan eettisestä kohtaamisesta
Kantanen, Juha; Luoma, Päivi (2017)
Kantanen, Juha
Luoma, Päivi
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212087
Tiivistelmä
Potilaan eettinen kohtaaminen terveydenhuollon henkilökunnan toimesta on tärkeä osa hoitotyötä ja monesti epäonnistumiset kohtaamisissa voivat johtaa huonoihin kokemuksiin terveyspalvelujärjestelmässä. Huonot kokemukset saattavat taas heikentää potilaiden luottamusta terveyspalvelujärjestelmää tai hoitohenkilökuntaa kohtaan. Hoitotyötä ohjaa useat eri eettiset ohjeet, lait ja organisaatioiden ohjeet. Ammattiryhmien eettiset ohjeet toimivat hyvinä ohjenuorina henkilökunnalle potilaan hoidon laadun varmistamisessa, ja johtajien rooli on varmistaa, että ohjeita myös noudatetaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön johtajien näkemyksiä potilaan eettisestä kohtaamisesta. Tavoitteena on kartoitetun tiedon avulla edistää potilaiden eettistä kohtaamista hoitotyössä.Työ toteutettiin sovellettuna systemaattisena kirjallisuuskatsauksena (n=30). Työ tehtiin osana Turun ammattikorkeakoulun SimE-hanketta.
Potilaan eettistä kohtaamista ohjaa etiikka, moraali ja arvot. Henkilökohtainen moraalikäsitys kertoo henkilölle omista käsityksistä oikeasta ja väärästä, mutta myös omat arvot ohjaavat vahvasti käyttäytymistä esimerkiksi potilaita kohtaan. Etiikalla ja eettisillä ohjeilla saadaan tarkennettua hyväksyttävää eettistä käytöstä.
Johtajien näkemyksiä potilaan eettisestä kohtaamisesta on tutkittu vähän. Aiheeseen liittyvät tutkimukset käsittelevät pääosin eettistä johtamista, johon lukeutuu myös potilaan eettinen kohtaaminen. Tulosten mukaan johtajat kokivat vahvan moraalisen kompassin, oman elämänkokemuksen ja arvojen ohjaavan vahvasti potilaan eettistä kohtaamista. Myös ammattieettiset ja organisaation ohjeet sekä resurssit vaikuttivat osaltaan kohtaamiseen. Johtajat näkivät tärkeinä arvoina potilaan kohtaamisessa itsemääräämisoikeuden, tasa-arvon ja yksilöllisyyden. Hankalina tilanteina koettiin henkilökunnan ja potilaiden väliset arvoristiriidat ja huono käyttäytyminen. Pääosin johtajat kuitenkin kokivat potilaan eettisen kohtaamisen toteutuvan vähintään hyvin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön johtajien näkemyksiä potilaan eettisestä kohtaamisesta. Tavoitteena on kartoitetun tiedon avulla edistää potilaiden eettistä kohtaamista hoitotyössä.Työ toteutettiin sovellettuna systemaattisena kirjallisuuskatsauksena (n=30). Työ tehtiin osana Turun ammattikorkeakoulun SimE-hanketta.
Potilaan eettistä kohtaamista ohjaa etiikka, moraali ja arvot. Henkilökohtainen moraalikäsitys kertoo henkilölle omista käsityksistä oikeasta ja väärästä, mutta myös omat arvot ohjaavat vahvasti käyttäytymistä esimerkiksi potilaita kohtaan. Etiikalla ja eettisillä ohjeilla saadaan tarkennettua hyväksyttävää eettistä käytöstä.
Johtajien näkemyksiä potilaan eettisestä kohtaamisesta on tutkittu vähän. Aiheeseen liittyvät tutkimukset käsittelevät pääosin eettistä johtamista, johon lukeutuu myös potilaan eettinen kohtaaminen. Tulosten mukaan johtajat kokivat vahvan moraalisen kompassin, oman elämänkokemuksen ja arvojen ohjaavan vahvasti potilaan eettistä kohtaamista. Myös ammattieettiset ja organisaation ohjeet sekä resurssit vaikuttivat osaltaan kohtaamiseen. Johtajat näkivät tärkeinä arvoina potilaan kohtaamisessa itsemääräämisoikeuden, tasa-arvon ja yksilöllisyyden. Hankalina tilanteina koettiin henkilökunnan ja potilaiden väliset arvoristiriidat ja huono käyttäytyminen. Pääosin johtajat kuitenkin kokivat potilaan eettisen kohtaamisen toteutuvan vähintään hyvin.