Scandic Paasin aulabaarin myynnin edistäminen
Leskinen, Sanni (2017)
Leskinen, Sanni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212086
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja yritys Scandic Paasi on Helsingin Hakaniemessä, Siltasaaren rannassa toimiva 170 huoneen hotelli. Suomen ensimmäinen ”story” hotelli Scandic Paasi on avannut ovensa vuonna 2012. Hotellissa sijaitsee vastaanoton yhteydessä aulabaari, jota työ käsittelee. Opinnäytetyö on produktityyppinen työ.
Myynnin edistämisellä pyritään edistämään yrityksen tuotteen tai palvelun myyntiä ja tekemään parempaa tulosta. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää Scandic Paasin aulabaarin myyntiä erilaisin välinein. Myynnin- ja menekinedistämistä tehdään Paasin aulabaarissa henkilökohtaisen myyntityön tukemisen avuin tavoitteena kannustaa asiakas kokeilemaan ja tekemään ostopäätös.
Työssä ensin tuleva teoriaosuus pohjustaa käytännön osuuden. Teoriaosiossa perehdytään myynnin-, laadun- sekä perehdyttämisen- käsitteisiin. Osuudessa tutustutaan lisäksi työn toimeksiantajayritykseen.
Aulabaaria kehitettiin teoriaosuudessa esille tulleiden oppien pohjalta. Tästä prosessista syntyivät työn tuotokset: Aulabaarin perehdytysohjeistus ja Drinkkilista. Aulabaarin myyntipotentiaalia kehitettiin lisäksi käytännössä tarkastelemalla ympäristöä myynnillisesti tukevampaan kuntoon. Tavoitteena oli lisätä henkilökunnan työskentelymukavuutta ja ammattitaitoa aulabaarissa.
Myynnin edistämisen välineenä toimii työn tuotos: Aulabaarin perehdytysohjeistus. Sillä kehitetään uusien työntekijöiden osaamista ja perehtymistä aulabaarityöhön. Onnistunut perehdytys voi johtaa parempaan työmotivaatioon ja osaamiseen sekä vaikuttaa näin parempaan työn tulokseen.
Toisena työn tuotoksena syntynyttä drinkkilistaa voidaan käyttää myynnin tukena aulabaarityössä: sen avuin voidaan tasata ja lisätä tiettyjen juomien tai ainesosien menekkiä. Drinkkilistan luominen delegoitiin baarityön ammattilaiselle. Hänelle annettiin kriteerit siitä, mitä drinkeissä pitäisi käyttää, jotta raaka-aineiden menekkiä saataisiin joiltain osin lisättyä ja tasoitettua. Drinkkilistan lanseeraamiseksi järjestettiin koulutus, jotta saatiin varmistettua henkilökunnan osaamisen kehittyminen.
Opinnäytetyössä ei käytetä apuna työn tuloksellisuuden mittaamisen välineitä, sillä produktit ovat vasta annettu hotellin käyttöön. Produktien onnistuneisuutta mitataan kuitenkin haastattelun avuin pohdinnan ohessa. Johtopäätöksiä työn tuloksellisuudesta ei siis voida tehdä, mutta palautteiden perusteella voidaan miettiä onnistuneisuutta
Myynnin edistämisellä pyritään edistämään yrityksen tuotteen tai palvelun myyntiä ja tekemään parempaa tulosta. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää Scandic Paasin aulabaarin myyntiä erilaisin välinein. Myynnin- ja menekinedistämistä tehdään Paasin aulabaarissa henkilökohtaisen myyntityön tukemisen avuin tavoitteena kannustaa asiakas kokeilemaan ja tekemään ostopäätös.
Työssä ensin tuleva teoriaosuus pohjustaa käytännön osuuden. Teoriaosiossa perehdytään myynnin-, laadun- sekä perehdyttämisen- käsitteisiin. Osuudessa tutustutaan lisäksi työn toimeksiantajayritykseen.
Aulabaaria kehitettiin teoriaosuudessa esille tulleiden oppien pohjalta. Tästä prosessista syntyivät työn tuotokset: Aulabaarin perehdytysohjeistus ja Drinkkilista. Aulabaarin myyntipotentiaalia kehitettiin lisäksi käytännössä tarkastelemalla ympäristöä myynnillisesti tukevampaan kuntoon. Tavoitteena oli lisätä henkilökunnan työskentelymukavuutta ja ammattitaitoa aulabaarissa.
Myynnin edistämisen välineenä toimii työn tuotos: Aulabaarin perehdytysohjeistus. Sillä kehitetään uusien työntekijöiden osaamista ja perehtymistä aulabaarityöhön. Onnistunut perehdytys voi johtaa parempaan työmotivaatioon ja osaamiseen sekä vaikuttaa näin parempaan työn tulokseen.
Toisena työn tuotoksena syntynyttä drinkkilistaa voidaan käyttää myynnin tukena aulabaarityössä: sen avuin voidaan tasata ja lisätä tiettyjen juomien tai ainesosien menekkiä. Drinkkilistan luominen delegoitiin baarityön ammattilaiselle. Hänelle annettiin kriteerit siitä, mitä drinkeissä pitäisi käyttää, jotta raaka-aineiden menekkiä saataisiin joiltain osin lisättyä ja tasoitettua. Drinkkilistan lanseeraamiseksi järjestettiin koulutus, jotta saatiin varmistettua henkilökunnan osaamisen kehittyminen.
Opinnäytetyössä ei käytetä apuna työn tuloksellisuuden mittaamisen välineitä, sillä produktit ovat vasta annettu hotellin käyttöön. Produktien onnistuneisuutta mitataan kuitenkin haastattelun avuin pohdinnan ohessa. Johtopäätöksiä työn tuloksellisuudesta ei siis voida tehdä, mutta palautteiden perusteella voidaan miettiä onnistuneisuutta