Osaamisen strateginen kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa - esimerkkinä Osaaminen 2020
Rieppo, Eriika (2017)
Rieppo, Eriika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512299
Tiivistelmä
Työelämä on muutoksessa ja ammattikorkeakoulukenttä uudenlaisten haasteiden edessä. Korkeakoulumaailman on vastattava tulevaisuuden vaatimuksiin. Asiantuntijaorganisaationa ammattikorkeakoulun tärkein voimavara on sen osaava ja motivoitunut henkilöstö.
Opinnäytetyön taustalla on Osaaminen 2020- kehittämishanke, joka on käynnistetty strategiatyön tueksi. Asiantuntijaorganisaationa on Laurea-ammattikorkeakoulu Oy, jolta kehittämistyön toimeksianto on saatu. Osaaminen 2020- hankkeen ensimmäisenä tavoitteena ja samalla tämän opinnäy-tetyön tavoitteena on määritellä ammattikorkeakoulun kriittiset- ja strategiset osaamiset. Kehittämistyön viitekehyksenä on kokemuksellisen oppimisen malli sekä älykkään oppimisen teoria. Tuloksia peilataan tulevaisuuden megatrendeihin ja tutkimustuloksiin tulevaisuuden työelämästä.
Toimintatutkimuksella pyritään tunnistamaan organisaation kriittiset osaamiset ja sitä kautta luomaan ymmärrys organisaation tulevaisuuden kannalta merkittävistä osaamisista. Kehittämistyön toinen vaihe on määrittää kriittisille ja strategisille osaamisille tavoitetilakuvaukset. Kriittiset osaamiset määritetään yhteisöllisenä prosessina. Tavoitetilakuvaukset laaditaan yhteisöllisen kirjoittamisen menetelmää käyttäen. Työn tuloksena tunnistetaan organisaation kannalta keskeiset ydin-osaamiset, jotta strategiassa asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Työn ulkopuolelle on rajattu substanssiosaamisten määrittelytyö sekä osaamisten arviointi.
Toimintatutkimuksen tulokset osoittavat, että ammattikorkeakoulun tulevaisuuden osaaja on kansainvälinen toimija, jolla on yrittäjämäinen ote työhön. Henkilöstön osaamista johdetaan ennakoivasti ja johdonmukaisesti. Ammattikorkeakoulun henkilöstöllä on oltava vahva alue-ja työelämän tuntemus. Opetus-ja ohjaus toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa, mikä vaatii tuekseen vahvaa hanke-ja projektiosaamista. Keskeiseksi nousee johtamisosaaminen, joka on ennenkaikkea kykyä johtaa itseään riippumatta henkilön asemasta tai tehtävänimikkeestä organisaatiossa.
Asiantuntijaorganisaation henkilöstö haluaa olla aktiivisesti vaikuttamassa niin työn sisältöjen kehittämiseen kuin tapaan, jolla työtä toteutetaan. Johtaminen, työnohjaus ja työn sisältöjen suunnittelu siirtyvät johtajilta yhä enemmän yksittäisten tiimien vastuulle. Ammattikorkeakoulussa mahdol-lisuus henkilöstön elinikäiselle oppimiselle ja merkityksellisyyden kokemus varmistavat tulevaisuuden laadukkaan opetuksen sekä ohjauksen opiskelijoille.
Kehittämistyön tuloksia hyödynnetään organisaation osaamisen johtamisen mallin luomisessa ja esimiestyön kehittämisessä. Kehittämistyön seuraava vaihe käsittää substanssiosaamisten määrittelytyön, jolle toimintatutkimuksen tulokset toimivat kehittämistyön pohjana.
Opinnäytetyön taustalla on Osaaminen 2020- kehittämishanke, joka on käynnistetty strategiatyön tueksi. Asiantuntijaorganisaationa on Laurea-ammattikorkeakoulu Oy, jolta kehittämistyön toimeksianto on saatu. Osaaminen 2020- hankkeen ensimmäisenä tavoitteena ja samalla tämän opinnäy-tetyön tavoitteena on määritellä ammattikorkeakoulun kriittiset- ja strategiset osaamiset. Kehittämistyön viitekehyksenä on kokemuksellisen oppimisen malli sekä älykkään oppimisen teoria. Tuloksia peilataan tulevaisuuden megatrendeihin ja tutkimustuloksiin tulevaisuuden työelämästä.
Toimintatutkimuksella pyritään tunnistamaan organisaation kriittiset osaamiset ja sitä kautta luomaan ymmärrys organisaation tulevaisuuden kannalta merkittävistä osaamisista. Kehittämistyön toinen vaihe on määrittää kriittisille ja strategisille osaamisille tavoitetilakuvaukset. Kriittiset osaamiset määritetään yhteisöllisenä prosessina. Tavoitetilakuvaukset laaditaan yhteisöllisen kirjoittamisen menetelmää käyttäen. Työn tuloksena tunnistetaan organisaation kannalta keskeiset ydin-osaamiset, jotta strategiassa asetetut tavoitteet on mahdollista saavuttaa. Työn ulkopuolelle on rajattu substanssiosaamisten määrittelytyö sekä osaamisten arviointi.
Toimintatutkimuksen tulokset osoittavat, että ammattikorkeakoulun tulevaisuuden osaaja on kansainvälinen toimija, jolla on yrittäjämäinen ote työhön. Henkilöstön osaamista johdetaan ennakoivasti ja johdonmukaisesti. Ammattikorkeakoulun henkilöstöllä on oltava vahva alue-ja työelämän tuntemus. Opetus-ja ohjaus toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa, mikä vaatii tuekseen vahvaa hanke-ja projektiosaamista. Keskeiseksi nousee johtamisosaaminen, joka on ennenkaikkea kykyä johtaa itseään riippumatta henkilön asemasta tai tehtävänimikkeestä organisaatiossa.
Asiantuntijaorganisaation henkilöstö haluaa olla aktiivisesti vaikuttamassa niin työn sisältöjen kehittämiseen kuin tapaan, jolla työtä toteutetaan. Johtaminen, työnohjaus ja työn sisältöjen suunnittelu siirtyvät johtajilta yhä enemmän yksittäisten tiimien vastuulle. Ammattikorkeakoulussa mahdol-lisuus henkilöstön elinikäiselle oppimiselle ja merkityksellisyyden kokemus varmistavat tulevaisuuden laadukkaan opetuksen sekä ohjauksen opiskelijoille.
Kehittämistyön tuloksia hyödynnetään organisaation osaamisen johtamisen mallin luomisessa ja esimiestyön kehittämisessä. Kehittämistyön seuraava vaihe käsittää substanssiosaamisten määrittelytyön, jolle toimintatutkimuksen tulokset toimivat kehittämistyön pohjana.