HCT- yhdistelmät ja soveltuvuus kiviaineskuljetuksiin
Kuukasjärvi, Iiris (2017)
Kuukasjärvi, Iiris
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111858
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää HCT- yhdistelmän käyttöönottoon johtavia syitä, kuvata HCT- yhdistelmien liikennöimisen ilmiötä ja tarkastella HCT- yhdistelmän liikennöimiseen edellytettävän poikkeusluvan hankinnan perusteita. Toimeksiantaja Rudus Oy on kivipohjaisia rakennusmateriaaleja valmistava yritys, jonka toimialaan kuuluu myös kiviaineskuljetukset. Yhteistyössä Rudus Oy:n sopimusautoilija R. Tarkkonen Oy:n kanssa kiviaineskuljetuksiin hankittiin HCT- kasettiyhdistelmä, joka liikennöi useilla reiteillä ja kuljettaa kiviaineksia valmisbetonitehtaille. Opinnäytetyössä selvitettiin syitä, miksi HCT- yhdistelmän hankintaan on lähdetty. Kuljetusmatkat pitenevät ympäristölupien tiukentuessa ja hyvä laatuiset soranottopaikat vähenevät erityisesti Etelä-Suomessa, missä olisi suurin tarve kiviaineksien toimittamiseen rakennusalan tarpeisiin.
HCT- yhdistelmiä on ollut liikenteessä vasta vuoden 2013 ajoneuvojen mittoja ja massoja käsittelevän lainsäädännön muutoksen myötä, joten ne ovat ilmiönä melko uusia. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin julkaisut ovat olleet tärkeä tietoperusta HCT- yhdistelmien tutkimiselle. Muita merkittäviä lähteitä ovat olleet kuljetus- ja kiviainesalan julkaisut ja Rudus Oy:llä oman työskentelyn aikana kertynyt tieto ja materiaali.
Tuloksena opinnäytetyössä saatiin kattava kuvaus tämän hetkisestä tilanteesta HCT- yhdistelmien liikennöinnistä Suomessa, minkä tyyppisiä kalustoratkaisuja on hyödynnetty ja mille kuljetustoimialoille HCT- yhdistelmät soveltuvat. Rudus Oy:n ajossa on Suomen ensimmäinen HCT- kasetti yhdistelmä R. Tarkkonen Oy:n toimesta.
HCT- yhdistelmät tulevat vielä lisääntymään liikenteessä, mutta tulevaisuudessa poikkeuslupien myöntäminen tulee hiipumaan, kun uudet tutkimusnäkökulmat alkavat loppua.
HCT- yhdistelmiä on ollut liikenteessä vasta vuoden 2013 ajoneuvojen mittoja ja massoja käsittelevän lainsäädännön muutoksen myötä, joten ne ovat ilmiönä melko uusia. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin julkaisut ovat olleet tärkeä tietoperusta HCT- yhdistelmien tutkimiselle. Muita merkittäviä lähteitä ovat olleet kuljetus- ja kiviainesalan julkaisut ja Rudus Oy:llä oman työskentelyn aikana kertynyt tieto ja materiaali.
Tuloksena opinnäytetyössä saatiin kattava kuvaus tämän hetkisestä tilanteesta HCT- yhdistelmien liikennöinnistä Suomessa, minkä tyyppisiä kalustoratkaisuja on hyödynnetty ja mille kuljetustoimialoille HCT- yhdistelmät soveltuvat. Rudus Oy:n ajossa on Suomen ensimmäinen HCT- kasetti yhdistelmä R. Tarkkonen Oy:n toimesta.
HCT- yhdistelmät tulevat vielä lisääntymään liikenteessä, mutta tulevaisuudessa poikkeuslupien myöntäminen tulee hiipumaan, kun uudet tutkimusnäkökulmat alkavat loppua.