Oppilaan siirtoprosessi perhekodissa toimivaan erityisopetuksen pienryhmään : Moniammatillinen yhteistyö, tiedonsiirto ja vastuunjako nivelvaiheessa
Vuolle, Marika (2017)
Vuolle, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612545
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia prosessin kuvaus oppilaan siirtoprosessista yhteistyötahoille sekä löytää keinoja nivelvaiheen kehittämiseksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään siirtoprosessin keskeisiä teemoja; nivelvaihetta, verkostotyötä, moniammatillista yhteistyötä sekä tiedonsiirtoa ja salassapitoa. Tehokkaalla nivelvaiheen moniammatillisella yhteistyöllä voidaan vaikuttaa ratkaisevasti koulunkäynnin jatkumiseen uudessa ympäristössä.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tulokset perustuivat kyselylomakkeella hankittuihin tietoihin sekä yhteistyöpalaverissa sovittuihin käytäntöihin. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Kangasalan kunnan työntekijöiltä. Kyselyyn vastanneet toimivat kunnassa rehtorina, johtavana erityisopettajana, erityisopettajana, koulunkäynninohjaajana ja sosiaalityöntekijänä. Lomakkeella oli avoimia kysymyksiä, jolloin jokainen vastaaja sai oman äänensä kuuluviin.
Vastausten perusteella kerättiin yhteenveto kokemuksista, jotka esiteltiin yhteistyöpalaverissa yläkoulun rehtorille, johtavalle erityisopettajalle ja johtavalle sosiaalityöntekijälle. Vastaukset osoittivat, että siirtoprosessi koettiin kaiken kaikkiaan epäselväksi. Vastaajat kokivat, että ”komentoketjua” oiotaan, koska prosessin kulusta ei ole selkeää ohjeistusta. Tiedonkulku koettiin myös haasteelliseksi. Siihen vaikuttavat osaltaan vaitiolovelvollisuus ja salassapitosäännökset. Ryhmäkeskustelussa luotiin prosessikaavio siirtoprosessista, joka on tarkoitus jakaa kaikille niille yhteistyötahoille, jotka osallistuvat siirtoprosessiin tai sen suunnitteluun.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että prosessikaavion ja prosessin kuvauksen luominen selkiyttävät jatkossa moniammatillista yhteistyötä, tiedonsiirtoa ja prosessin eri toimijoiden rooleja ja vastuita. Päällekkäisen työn määrä vähenee ja prosessista saadaan joustava ja ymmärrettävä. Yhteistyöpalavereita on syytä pitää jatkossa vuosittain, jotta yhteistyö pysyy laadukkaana ja kehittämisehdotukset saadaan vietyä yhdessä käytäntöön.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka tulokset perustuivat kyselylomakkeella hankittuihin tietoihin sekä yhteistyöpalaverissa sovittuihin käytäntöihin. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Kangasalan kunnan työntekijöiltä. Kyselyyn vastanneet toimivat kunnassa rehtorina, johtavana erityisopettajana, erityisopettajana, koulunkäynninohjaajana ja sosiaalityöntekijänä. Lomakkeella oli avoimia kysymyksiä, jolloin jokainen vastaaja sai oman äänensä kuuluviin.
Vastausten perusteella kerättiin yhteenveto kokemuksista, jotka esiteltiin yhteistyöpalaverissa yläkoulun rehtorille, johtavalle erityisopettajalle ja johtavalle sosiaalityöntekijälle. Vastaukset osoittivat, että siirtoprosessi koettiin kaiken kaikkiaan epäselväksi. Vastaajat kokivat, että ”komentoketjua” oiotaan, koska prosessin kulusta ei ole selkeää ohjeistusta. Tiedonkulku koettiin myös haasteelliseksi. Siihen vaikuttavat osaltaan vaitiolovelvollisuus ja salassapitosäännökset. Ryhmäkeskustelussa luotiin prosessikaavio siirtoprosessista, joka on tarkoitus jakaa kaikille niille yhteistyötahoille, jotka osallistuvat siirtoprosessiin tai sen suunnitteluun.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että prosessikaavion ja prosessin kuvauksen luominen selkiyttävät jatkossa moniammatillista yhteistyötä, tiedonsiirtoa ja prosessin eri toimijoiden rooleja ja vastuita. Päällekkäisen työn määrä vähenee ja prosessista saadaan joustava ja ymmärrettävä. Yhteistyöpalavereita on syytä pitää jatkossa vuosittain, jotta yhteistyö pysyy laadukkaana ja kehittämisehdotukset saadaan vietyä yhdessä käytäntöön.