Tunnesalapoliisien matkassa : toiminnallinen tunnekasvatusmalli varhaiskasvatukseen
Törrönen, Rebekka (2017)
Törrönen, Rebekka
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412258
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli varhaiskasvatukseen soveltuvan, toiminnallisen tunnekasvatusmallin suunnittelu ja toteutus toimeksiantajapäiväkodille. Mallissa huomioitiin lasten mielikuvitus ja toiminnallisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lasten tunnetaitojen kehittyminen. Tähän sisältyy tunteiden tunnistamisen, nimeämisen sekä käsittelyn oppimista. Myös empatia, toisen asemaan asettumisen taito, liittyy tiiviisti tunnetaitoihin.
Toimeksiantajana toimi lahtelainen päiväkoti, ja luotua mallia kokeiltiin ryhmälle viisivuotiaita, jotka olivat hoidossa kyseisessä päiväkodissa. Tunnesalapoliisien matkassa -tunnekasvatusmalli koostui viidestä pienryhmälle ohjatusta toimintakerrasta. Toimintakerroilla lapset pääsivät tunnesalapoliisien rooliin, ja punaisena lankana toimintakerroilla toimivat eläinystäviltä saadut kirjeet. Jokaisella toimintakerralla käsiteltiin yhtä tunneparia yhden menetelmän avulla. Menetelminä toimivat liikunta, askartelu, musiikki sekä draama. Projektin tuotoksena syntyi ohjaajan opas tunnekasvatusmallin toteuttamiseen. Opas sisältää selkeät ohjeet toimintakertojen sisällöistä.
Luotu tunnekasvatusmalli sai hyvää palautetta niin aikuisilta kuin lapsiltakin, ja valitut tunneparit ja menetelmät olivat ikäryhmälle sopivia.
Teoriaosuudessa määritellään aiheen kannalta merkitykselliset käsitteet. Näitä ovat tunteet ja tunnetaidot sekä empatian ja mentalisaation käsitteet. Lisäksi perehdytään tunnekasvatuksen sisältöön ja toteuttamiseen. Tunnekasvatuksen toteutuksessa aikuisella on tärkeä rooli tunteiden vastaanottajana ja peilaajana. Tunnekasvatuksen onnistunut toteuttaminen edellyttää myös avointa ja turvallista ilmapiiriä.
Toimeksiantajana toimi lahtelainen päiväkoti, ja luotua mallia kokeiltiin ryhmälle viisivuotiaita, jotka olivat hoidossa kyseisessä päiväkodissa. Tunnesalapoliisien matkassa -tunnekasvatusmalli koostui viidestä pienryhmälle ohjatusta toimintakerrasta. Toimintakerroilla lapset pääsivät tunnesalapoliisien rooliin, ja punaisena lankana toimintakerroilla toimivat eläinystäviltä saadut kirjeet. Jokaisella toimintakerralla käsiteltiin yhtä tunneparia yhden menetelmän avulla. Menetelminä toimivat liikunta, askartelu, musiikki sekä draama. Projektin tuotoksena syntyi ohjaajan opas tunnekasvatusmallin toteuttamiseen. Opas sisältää selkeät ohjeet toimintakertojen sisällöistä.
Luotu tunnekasvatusmalli sai hyvää palautetta niin aikuisilta kuin lapsiltakin, ja valitut tunneparit ja menetelmät olivat ikäryhmälle sopivia.
Teoriaosuudessa määritellään aiheen kannalta merkitykselliset käsitteet. Näitä ovat tunteet ja tunnetaidot sekä empatian ja mentalisaation käsitteet. Lisäksi perehdytään tunnekasvatuksen sisältöön ja toteuttamiseen. Tunnekasvatuksen toteutuksessa aikuisella on tärkeä rooli tunteiden vastaanottajana ja peilaajana. Tunnekasvatuksen onnistunut toteuttaminen edellyttää myös avointa ja turvallista ilmapiiriä.