Järjestelmäosaamisen kartoitus päivittäistavarakaupassa : Kyselytutkimus esimiehille: Case Osuuskauppa KPO
Heikkilä, Ari-Pekka (2017)
Heikkilä, Ari-Pekka
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512476
Tiivistelmä
Sain työnantajaltani Osuuskauppa KPO:lta toimeksiannoksi tutkia sen esimiesten järjestelmäosaamista. Työn aiheeksi tarkentui järjestelmäosaamisen kartoitus päivittäistavarakaupassa, joka suoritettiin kyselytutkimuksena KPO:n marketkaupan ketjuissa Prisman, S-marketin, Salen ja ABC:n esimiehille.
Tutkimuksen päätavoitteena oli tarjota työnantajalleni ajan tasalla oleva kuva KPO:n päivittäistavarakaupan esimiesten sekä yksiköiden muun käyttäjäkunnan järjestelmäosaamisen tasosta mahdollisen koulutuspanostuksen kohdentamiseksi tiettyihin järjestelmiin tai niiden osiin. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko osaamisen tasossa merkittäviä eroavaisuuksia ketjuittain tarkasteltuna.
Kyselytutkimuksen tietoperusta koostuu lyhyestä Osuuskauppa KPO:n esittelystä, jonka jälkeen käsittelen varsinaisessa teoriaosuudessani osaamista, sen eri muotoja ja näkökulmia, osaamisen arviointia ja kartoittamista, osaamisen mittaamista ja dokumentointia sekä tutkimustoimintaa. Ennen siirtymistä tutkimuksen tuloksiin kerron myös oman tutkimusprosessini rakentumisesta ja sen toteuttamisesta.
Opinnäytetyöni empiirisessä osiossa avaan tutkimustulokseni, jotka olen analysoinut Exceliä hyödyntäen. Kyselytutkimukseni edustaa kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä toteutettua tilastollista tutkimusta, jonka tiedonkeruuvälineenä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselytutkimus suoritettiin koko tutkittavalle perusjoukolle vastausprosentiksi muodostuen 97,40.
Kyselytutkimukseni tulokset osoittavat järjestelmäosaamisen olevan KPO:lla korkealla tasolla. Esimiesten kokonaisosaamista kuvaa parhaiten arvosana kiitettävä 39,22 ja muun pääasiallisen käyttäjäkunnan arvosana hyvä 31,87 prosentin osuudella. Ketjuittain tarkasteltuna eroja osaamisen tasoissa löytyi esimiesten itsearvion osalta ABC-puolelta ja muuta käyttäjäkuntaa tarkasteltuna Salesta.
Johtopäätöksinä tarjoan KPO:lle toimenpide-ehdotukset koulutuksen järjestämiseksi kyselylomakkeen suljetun osion järjestelmäarvioiden sekä avointen kysymysten tulosten pohjalta heikoimmin osattujen järjestelmien osalta esimiehille ja muille käyttäjille kokonaisuutena ja ketjuittain. Opinnäytetyöni luvut yhdeksän ja kymmenen ovat luottamuksellisia yritystietoja sisältävinä salaisia.
Tutkimuksen päätavoitteena oli tarjota työnantajalleni ajan tasalla oleva kuva KPO:n päivittäistavarakaupan esimiesten sekä yksiköiden muun käyttäjäkunnan järjestelmäosaamisen tasosta mahdollisen koulutuspanostuksen kohdentamiseksi tiettyihin järjestelmiin tai niiden osiin. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko osaamisen tasossa merkittäviä eroavaisuuksia ketjuittain tarkasteltuna.
Kyselytutkimuksen tietoperusta koostuu lyhyestä Osuuskauppa KPO:n esittelystä, jonka jälkeen käsittelen varsinaisessa teoriaosuudessani osaamista, sen eri muotoja ja näkökulmia, osaamisen arviointia ja kartoittamista, osaamisen mittaamista ja dokumentointia sekä tutkimustoimintaa. Ennen siirtymistä tutkimuksen tuloksiin kerron myös oman tutkimusprosessini rakentumisesta ja sen toteuttamisesta.
Opinnäytetyöni empiirisessä osiossa avaan tutkimustulokseni, jotka olen analysoinut Exceliä hyödyntäen. Kyselytutkimukseni edustaa kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä toteutettua tilastollista tutkimusta, jonka tiedonkeruuvälineenä käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Kyselytutkimus suoritettiin koko tutkittavalle perusjoukolle vastausprosentiksi muodostuen 97,40.
Kyselytutkimukseni tulokset osoittavat järjestelmäosaamisen olevan KPO:lla korkealla tasolla. Esimiesten kokonaisosaamista kuvaa parhaiten arvosana kiitettävä 39,22 ja muun pääasiallisen käyttäjäkunnan arvosana hyvä 31,87 prosentin osuudella. Ketjuittain tarkasteltuna eroja osaamisen tasoissa löytyi esimiesten itsearvion osalta ABC-puolelta ja muuta käyttäjäkuntaa tarkasteltuna Salesta.
Johtopäätöksinä tarjoan KPO:lle toimenpide-ehdotukset koulutuksen järjestämiseksi kyselylomakkeen suljetun osion järjestelmäarvioiden sekä avointen kysymysten tulosten pohjalta heikoimmin osattujen järjestelmien osalta esimiehille ja muille käyttäjille kokonaisuutena ja ketjuittain. Opinnäytetyöni luvut yhdeksän ja kymmenen ovat luottamuksellisia yritystietoja sisältävinä salaisia.