Tuotekonseptin luominen palvelumuotoilun menetelmin : case: Lundia
Karihtala, Jutta (2017)
Karihtala, Jutta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199028
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda uudenlainen tuotekonsepti palvelumuotoilun keinoin. Työssä selvitetään palvelumuotoiluprosessin eri vaiheita ja sovelletaan niitä konseptin luomiseen ja sen työvaiheisiin. Työn tavoitteena oli tarkastella myös sitä, onko käytettyjä kalusteita mahdollista hyödyntää uuden tuotteen tai tuotemalliston valmistamisessa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä huonekaluvalmistaja Lundian kanssa.
Tuotekonseptin luomisen ensimmäinen ja myös tärkein vaihe on selvittää miten palvelumuotoiluprosessi kulkee. Tätä vaihetta työssä selvitettiin dokumenttiaineiston avulla. Henkilökohtaisten haastatteluiden ja verkkoetnografian vastausten perusteella luotiin asiakasprofiilit, joita käytettiin avuksi uuden konseptin suunnittelussa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös kilpailijoiden toimintaa, kestävää kuluttamista ja tulevaisuuden asumiseen liittyviä skenaarioita.
Konseptin suunnittelu alkoi kun tutkimusmenetelmien avulla saatu materiaali oli saatu kerättyä ja analysoitua. Suunnittelun avuksi rakennettiin neljä erilaista asiakasprofiilia. Apuna käytettiin saatuja tutkimustuloksia ja lisäksi erilaisia moodboardeja. Työn edetessä syntyi tuotekonseptin lisäksi ehdotuksia myös siitä, miten nykyistä verkkokaupan ostoprosessia saataisiin helpotettua asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja työn lopputuloksena syntyi uudenlainen tuotekonsepti, jossa hyödynnetään sekä uusia että kierrätettyjä Lundia classic-hyllyn osia. Vintage Classic-tuotteesta toteutettiin myös konseptikuvat yhteistyössä ammattikuvaajan kanssa.
Tuotekonseptin luomisen ensimmäinen ja myös tärkein vaihe on selvittää miten palvelumuotoiluprosessi kulkee. Tätä vaihetta työssä selvitettiin dokumenttiaineiston avulla. Henkilökohtaisten haastatteluiden ja verkkoetnografian vastausten perusteella luotiin asiakasprofiilit, joita käytettiin avuksi uuden konseptin suunnittelussa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös kilpailijoiden toimintaa, kestävää kuluttamista ja tulevaisuuden asumiseen liittyviä skenaarioita.
Konseptin suunnittelu alkoi kun tutkimusmenetelmien avulla saatu materiaali oli saatu kerättyä ja analysoitua. Suunnittelun avuksi rakennettiin neljä erilaista asiakasprofiilia. Apuna käytettiin saatuja tutkimustuloksia ja lisäksi erilaisia moodboardeja. Työn edetessä syntyi tuotekonseptin lisäksi ehdotuksia myös siitä, miten nykyistä verkkokaupan ostoprosessia saataisiin helpotettua asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön päätavoite saavutettiin ja työn lopputuloksena syntyi uudenlainen tuotekonsepti, jossa hyödynnetään sekä uusia että kierrätettyjä Lundia classic-hyllyn osia. Vintage Classic-tuotteesta toteutettiin myös konseptikuvat yhteistyössä ammattikuvaajan kanssa.