Servitization: Approach towards advanced services contract
Latonen, Tero (2017)
Latonen, Tero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111800
Tiivistelmä
Nykyisessä liiketoimintaympäristössä, yritykset jotka ovat keskittyneet ainoastaan valmistukseen, ovat alttiina kiivaalle kilpailulle. Palvelullistumisen (servitization) liiketoimintamalli, arvolupaus joka integroi palveluja tuotetarjontaan, on osoittautunut lupaavaksi liiketoimintamalliksi yrityksille saavuttaa menestystä ja kilpailuetua kilpailijoihin nähden. Palvelullistaminen on kuitenkin monimutkainen liiketoimintamalli toteuttaa ja väärin toteutettuna voi johtaa katastrofaalisiin seurauksiin. Saavuttaakseen menestyksekkään kehittyneiden palvelujen sopimuksen, lähestymisen tulee olla systemaattista ja kestävää.
Tutkimus tarkastelee palvelullistamisen ilmiötä kehittyneen palvelusopimuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää elementit, jotka mahdollistavat systemaattisen, kestävän ja menestyksekkään kehittyneen palvelusopimuksen läpiviennin. Tutkimuksen kontekstina oli yritys jolla oli olemassa kehittynyt palvelusopimus asiakkaansa kanssa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimukselle luotu teoreettinen viitekehys perustui aikaisempaan kirjallisuuteen ja lähestymismalleihin palvelullistamisesta.
Tutkimuksessa tehdyt löydökset osoittavat johtavan systemaattiseen, kestävään ja menestyksekkääseen kehittyneiden palvelujen sopimukseen. Esitettyjen tulosten valosten tutkimuksen koetaan tuovan lisäarvoa aiemmalle kirjallisuudelle palvelullistamisesta. Tutkimusta rajoitti, että ilmiön tarkastelu keskittyi vain yhteen yritykseen, lisäksi asiakkaan osallistuminen jäi puutumaan empiirisestä tutkimusosiosta. Päättäjät voivat hyödyntää tutkimuksessa luotua mallia arvioidessa ja luodessa uusia kehittyneiden palvelujen sopimuksia. Mahdolliseksi jatkotutkimukseksi ehdotettiin muun muassa, tarkastella kehittyneiden palvelujen sopimista enemmän asiakkaan näkökulmasta, tutkimustulosten hyödynnettävyyden testaaminen toisessa yrityksessä/-liiketoimintaympäristössä.
Tutkimus tarkastelee palvelullistamisen ilmiötä kehittyneen palvelusopimuksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää elementit, jotka mahdollistavat systemaattisen, kestävän ja menestyksekkään kehittyneen palvelusopimuksen läpiviennin. Tutkimuksen kontekstina oli yritys jolla oli olemassa kehittynyt palvelusopimus asiakkaansa kanssa. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Tutkimukselle luotu teoreettinen viitekehys perustui aikaisempaan kirjallisuuteen ja lähestymismalleihin palvelullistamisesta.
Tutkimuksessa tehdyt löydökset osoittavat johtavan systemaattiseen, kestävään ja menestyksekkääseen kehittyneiden palvelujen sopimukseen. Esitettyjen tulosten valosten tutkimuksen koetaan tuovan lisäarvoa aiemmalle kirjallisuudelle palvelullistamisesta. Tutkimusta rajoitti, että ilmiön tarkastelu keskittyi vain yhteen yritykseen, lisäksi asiakkaan osallistuminen jäi puutumaan empiirisestä tutkimusosiosta. Päättäjät voivat hyödyntää tutkimuksessa luotua mallia arvioidessa ja luodessa uusia kehittyneiden palvelujen sopimuksia. Mahdolliseksi jatkotutkimukseksi ehdotettiin muun muassa, tarkastella kehittyneiden palvelujen sopimista enemmän asiakkaan näkökulmasta, tutkimustulosten hyödynnettävyyden testaaminen toisessa yrityksessä/-liiketoimintaympäristössä.