Kotokartanon ateriapalveluasiakkaiden tyytyväisyys palveluihin
Lepistö, Maiju (2017)
Lepistö, Maiju
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312218
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Kotokartanon keittiön asiakkaiden mielipidettä ruoasta, sen lämpötilasta, mausta ja laadusta. Ennen tätä opinnäytetyötä toimeksiantaja oli toteuttanut neljä pienimuotoista asiakastyytyväisyyskyselyä. Tutkimuksesta saadut tulokset ovat keittiölle tärkeitä, koska sen kautta pystytään kehittämään ruoan laatua ja saadaan lisää tietoa nykyisestä tyytyväisyydestä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin ravitsemusta ja ikääntymistä, ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli strukturoitu ja se sisälsi avoimia kysymyksiä. Vastaajia oli yhteensä 61. Kysely toteutettiin marraskuussa 2016 muutaman viikon aikana. Tutkimuksen tulokset kirjattiin Excel ohjemaan. Asiakkailta kysyttiin myös uusia ruokatoiveita ruokalistalle.
Tutkimuksen tulosten mukaan Kotokartanon keittiön asiakaskunta oli suurelta osin tyytyväisiä keittiön tarjoamiin ruokiin. Asiakkaiden mielestä kylmien ja kuumien ruokien lämpötilat olivat suurimmilta osin oikean lämpöisiä. Keittiön ruoka oli enemmistön mielestä tarpeeksi monipuolista ja täyttävää. Vähälukuinen osa asiakkaista oli sitä mieltä, että ruoassa ei ole tarpeeksi suolaa. Tärkeimmäksi kehittämisen kohteeksi nousi salaatti, joka oli asiakkaiden mielestä huonosti käsiteltyä, raakaa tai kuivaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin ravitsemusta ja ikääntymistä, ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake oli strukturoitu ja se sisälsi avoimia kysymyksiä. Vastaajia oli yhteensä 61. Kysely toteutettiin marraskuussa 2016 muutaman viikon aikana. Tutkimuksen tulokset kirjattiin Excel ohjemaan. Asiakkailta kysyttiin myös uusia ruokatoiveita ruokalistalle.
Tutkimuksen tulosten mukaan Kotokartanon keittiön asiakaskunta oli suurelta osin tyytyväisiä keittiön tarjoamiin ruokiin. Asiakkaiden mielestä kylmien ja kuumien ruokien lämpötilat olivat suurimmilta osin oikean lämpöisiä. Keittiön ruoka oli enemmistön mielestä tarpeeksi monipuolista ja täyttävää. Vähälukuinen osa asiakkaista oli sitä mieltä, että ruoassa ei ole tarpeeksi suolaa. Tärkeimmäksi kehittämisen kohteeksi nousi salaatti, joka oli asiakkaiden mielestä huonosti käsiteltyä, raakaa tai kuivaa.