Osaamisen johtamisen tila Puolustusvoimien palvelukeskuksessa
Kuosmanen, Tanja (2017)
Lataukset:
Kuosmanen, Tanja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli Puolustusvoimien sisäisten palvelujen tuottamismallin muutosprosessi ja palvelukeskuksen perustaminen sekä työntekijöiden osaamisen johtaminen. Tavoitteena oli selvittää osaamisen johtamisen tilaa ja mahdollisia kehittämistarpeita Puolustusvoimien palvelukeskuksessa ja sen eri toimintayksiköissä sekä selvittää, onko Puolustusvoimien sisältä ja sen ulkopuolelta rekrytoidun henkilöstön kokemuksissa osaamisen johtamisesta havaittavissa eroavaisuuksia tai yhtäläisyyksiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Teoreettinen viitekehys koostui osaamisen johtamisesta, oppivasta organisaatiosta, organisaation oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä. Tutkimuskysely lähetettiin koko organisaation henkilöstölle sähköisesti Webropol-kyselynä.
Tulosten perusteella Puolustusvoimien palvelukeskuksen henkilöstö kokee osaamisen johtamisen tilan organisaatiossa melko hyväksi. Kehittämiskohteiksi nousivat tutkimuksen mukaan organisaation tiedottamisen sujuvuus, sisäinen viestintä ja vuorovaikutus sekä osaamisen ohjaaminen, perehdyttäminen, osaamisen kehittämisen keskustelujen toteuttaminen, esimiesten johtamistavan kannustavuus, koulutusten tarjonta sekä hiljaisen tiedon jakaminen ja hyödyntäminen.
Osaamisen johtaminen Puolustusvoimien palvelukeskuksessa on tutkimuksen tulosten perusteella pääosin toimivaa, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi vielä hyvä kehittää osaamisen johtamisen toimintoja edelleen ja esimerkiksi mallintaa organisaation osaamisen johtamisen prosessi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Teoreettinen viitekehys koostui osaamisen johtamisesta, oppivasta organisaatiosta, organisaation oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä. Tutkimuskysely lähetettiin koko organisaation henkilöstölle sähköisesti Webropol-kyselynä.
Tulosten perusteella Puolustusvoimien palvelukeskuksen henkilöstö kokee osaamisen johtamisen tilan organisaatiossa melko hyväksi. Kehittämiskohteiksi nousivat tutkimuksen mukaan organisaation tiedottamisen sujuvuus, sisäinen viestintä ja vuorovaikutus sekä osaamisen ohjaaminen, perehdyttäminen, osaamisen kehittämisen keskustelujen toteuttaminen, esimiesten johtamistavan kannustavuus, koulutusten tarjonta sekä hiljaisen tiedon jakaminen ja hyödyntäminen.
Osaamisen johtaminen Puolustusvoimien palvelukeskuksessa on tutkimuksen tulosten perusteella pääosin toimivaa, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi vielä hyvä kehittää osaamisen johtamisen toimintoja edelleen ja esimerkiksi mallintaa organisaation osaamisen johtamisen prosessi.