Näytöskauden avajaiset -tapahtuman suunnittelu : Case Mikkelin Teatteri
Sajapuro, Hanna; Kiuru, Annu (2017)
Sajapuro, Hanna
Kiuru, Annu
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512402
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella vetovoimainen, uusia asiakkaita paikalle saava ja Mikkelin Teatteria esille tuova tapahtuma, jossa esitellään seuraavan kauden esityksiä. Tarkoitus oli tuottaa kehitysehdotuksia mainontaan, ohjelmasisältöön sekä tapahtuma-ajan ja -paikan valintaan.
Työn tutkimusongelmina oli vetovoimaisen tapahtuman suunnittelun tekijöiden selvittäminen sekä ihmisten odotusten tutkiminen. Lisäksi selvityksen alle haluttiin viestinnän eri keinojen näkyvyys. Myös yhteistyökumppanien käyttö tapahtuman kiinnostavuuden lisäämiseksi oli yksi alatutkimusongelmista.
Viitekehys koostui tapahtumasuunnittelusta ja -markkinoinnista sekä konseptin rakentamisesta ja brändäyksestä. Tapahtuman hyvä suunnittelu ja sen esille tuominen ovat tärkeitä tämän työn kannalta. Koska tapahtumasta tahdottiin jokavuotinen ja ihmisten odottama, kuuluivat konseptin ja brändin rakentaminen vahvasti suunnitteluun. Näiden tietojen avulla tutkijat pystyivät ymmärtämään tutkimustaan paremmin sekä valitsemaan oikeat tutkimusmenetelmät.
Työssä käytettiin laadullista sekä määrällistä tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, fokusryhmäkeskustelua sekä kyselytutkimusta. Teemahaastattelun tarkoitus oli saada kartoitettua toimeksiantajan toiveet sekä rajoitukset tapahtumalle. Fokusryhmäkeskustelussa paikalle kutsuttujen haluttiin tuottavan ideoita siitä, kuinka tätä kulttuuritapahtumaa voitaisiin rikastuttaa ja saada tunnetummaksi sekä suositummaksi. Kyselytutkimus koottiin fokusryhmän tuottamien kehittämisehdotusten pohjalta. Kyselyn tarkoitus oli selvittää laajemmin ihmisten kannatusta saaduille ideoille.
Käytettyjen menetelmien avulla tutkijat saivat kerättyä kehittämisehdotuksia tapahtuman parantamiseksi toimeksiantajalle. Monipuolisten ideoiden sekä kahden erilaisen tapahtumasuunnitelman toivotaan tuovan Mikkelin Teatterille näkemyksen siitä, mitä kävijät odottavat ja mitä toimenpiteitä tarvitaan suositun tapahtuman rakentamiseksi. Tutkimus tuotti myös tietoa laajemmin ihmisiä tavoittavan markkinointiviestinnän toteuttamiseksi.
Työn tutkimusongelmina oli vetovoimaisen tapahtuman suunnittelun tekijöiden selvittäminen sekä ihmisten odotusten tutkiminen. Lisäksi selvityksen alle haluttiin viestinnän eri keinojen näkyvyys. Myös yhteistyökumppanien käyttö tapahtuman kiinnostavuuden lisäämiseksi oli yksi alatutkimusongelmista.
Viitekehys koostui tapahtumasuunnittelusta ja -markkinoinnista sekä konseptin rakentamisesta ja brändäyksestä. Tapahtuman hyvä suunnittelu ja sen esille tuominen ovat tärkeitä tämän työn kannalta. Koska tapahtumasta tahdottiin jokavuotinen ja ihmisten odottama, kuuluivat konseptin ja brändin rakentaminen vahvasti suunnitteluun. Näiden tietojen avulla tutkijat pystyivät ymmärtämään tutkimustaan paremmin sekä valitsemaan oikeat tutkimusmenetelmät.
Työssä käytettiin laadullista sekä määrällistä tutkimusta. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, fokusryhmäkeskustelua sekä kyselytutkimusta. Teemahaastattelun tarkoitus oli saada kartoitettua toimeksiantajan toiveet sekä rajoitukset tapahtumalle. Fokusryhmäkeskustelussa paikalle kutsuttujen haluttiin tuottavan ideoita siitä, kuinka tätä kulttuuritapahtumaa voitaisiin rikastuttaa ja saada tunnetummaksi sekä suositummaksi. Kyselytutkimus koottiin fokusryhmän tuottamien kehittämisehdotusten pohjalta. Kyselyn tarkoitus oli selvittää laajemmin ihmisten kannatusta saaduille ideoille.
Käytettyjen menetelmien avulla tutkijat saivat kerättyä kehittämisehdotuksia tapahtuman parantamiseksi toimeksiantajalle. Monipuolisten ideoiden sekä kahden erilaisen tapahtumasuunnitelman toivotaan tuovan Mikkelin Teatterille näkemyksen siitä, mitä kävijät odottavat ja mitä toimenpiteitä tarvitaan suositun tapahtuman rakentamiseksi. Tutkimus tuotti myös tietoa laajemmin ihmisiä tavoittavan markkinointiviestinnän toteuttamiseksi.