Tuotesijoittelu elokuvissa ja tv-sarjoissa
Kujala, Toni (2017)
Kujala, Toni
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712758
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuotesijoittelua ja miten se ilmenee elokuvissa ja tv-sarjoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä tuotesijoittelu on, miten se vaikuttaa katsojiin ja miten sitä voi hyödyntää eri toimijoiden markkinointiviestinnässä. Tuotesijoittelun vaikutuksia katsojiin on selvitetty kvalitatiivisella menetelmällä haastattelemalla viittä ihmistä ja tutkimalla tuotesijoittelusta käytyä keskustelua eri keskustelupalstoilla ja sosiaalisessa mediassa. Haastattelussa olen selvittänyt haastatelluilta, millaista tuotesijoittelua he ovat havainnoineet, miten se on vaikuttanut heihin, ja mitä mieltä he ovat tuotesijoittelusta.
Opinnäytetyössä tutkittiin tuotesijoittelun käyttöä valitussa audiovisuaalisessa aineistossa. Opinnäytetyössä myös tutkittiin tuotesijoitteluun liittyvää lainsäädäntöä sekä tuotesijoittelun historiaa, mahdollisuuksia, riskejä ja vaikutuksia elokuvien ja tv-sarjojen katsojiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin tuotesijoittelu ja siihen läheisesti liittyviä käsitteitä, joista joidenkin merkitys sekoitetaan usein tuotesijoittelun kanssa. Teoriaosuudessa myös kerrotaan tuotesijoittelun historiasta, ja selitetään opinnäytetyössä käytettyä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty audiovisuaalisena tutkimusaineistona kahta eri genreä edustavaa suomalaista elokuvaa, kahta yhdysvaltalaista toimintaelokuvaa ja yhden yhdysvaltalaisen draamasarjan ensimmäistä tuotantokautta. Näiden lisäksi tuotesijoittelusta on mainittu yksittäisiä esimerkkejä lukuisista muista elokuvista ja tv-sarjoista. Valitussa aineistossa on hyvin menestyneitä elokuvia ja tv-sarjoja, ja näissä käytetyt tuotteet ovat erilaisia vaihdellen pienelektroniikasta kalliisiin autoihin.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan sanoa, että tuotesijoittelu Suomessa on melko vähäistä, kun taas ulkomailla, ja etenkin Yhdysvalloissa se on merkittävä
markkinointiviestinnän keino. Se kuitenkin kannattaa tehdä muuta markkinointiviestintää tukevaksi osaksi, koska elokuvien menestys ja tuotteiden havainnointi ovat epävarmoja.
Opinnäytetyössä tutkittiin tuotesijoittelun käyttöä valitussa audiovisuaalisessa aineistossa. Opinnäytetyössä myös tutkittiin tuotesijoitteluun liittyvää lainsäädäntöä sekä tuotesijoittelun historiaa, mahdollisuuksia, riskejä ja vaikutuksia elokuvien ja tv-sarjojen katsojiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin tuotesijoittelu ja siihen läheisesti liittyviä käsitteitä, joista joidenkin merkitys sekoitetaan usein tuotesijoittelun kanssa. Teoriaosuudessa myös kerrotaan tuotesijoittelun historiasta, ja selitetään opinnäytetyössä käytettyä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tässä opinnäytetyössä on käytetty audiovisuaalisena tutkimusaineistona kahta eri genreä edustavaa suomalaista elokuvaa, kahta yhdysvaltalaista toimintaelokuvaa ja yhden yhdysvaltalaisen draamasarjan ensimmäistä tuotantokautta. Näiden lisäksi tuotesijoittelusta on mainittu yksittäisiä esimerkkejä lukuisista muista elokuvista ja tv-sarjoista. Valitussa aineistossa on hyvin menestyneitä elokuvia ja tv-sarjoja, ja näissä käytetyt tuotteet ovat erilaisia vaihdellen pienelektroniikasta kalliisiin autoihin.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan sanoa, että tuotesijoittelu Suomessa on melko vähäistä, kun taas ulkomailla, ja etenkin Yhdysvalloissa se on merkittävä
markkinointiviestinnän keino. Se kuitenkin kannattaa tehdä muuta markkinointiviestintää tukevaksi osaksi, koska elokuvien menestys ja tuotteiden havainnointi ovat epävarmoja.