Sosionomit koulukuraattoreina : Sosionomien näkemyksiä koulukuraattorityöstä
Latva-Mäenpää, Sini (2017)
Latva-Mäenpää, Sini
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712744
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia sosionomeja oulukuraattoreina ja selvit-tää sitä, millaisia valmiuksia sosionomin (AMK) koulutus antaa koulukuraattorina toimimiseen. Selvitin myös, pitäisikö heidän mielestään sosionomin (AMK) koulutuksessa olla jotain lisää, mikä valmistaisi kuraattorityössä toimimiseen entistä paremmin. Kartoitin myös erilaisia lasten ja nuorten ongelmia ja haasteita, jotka nousevat kouluissa nykyisin esille ja joihin kuraattorin tukea tarvitaan.
Teoriaosuudessa käyn läpi kuraattorityön syntyä ja historiaa niin meillä Suomessa kuin maailmallakin. Lisäksi teoriassa perehdyn tarkemmin koulun sosiaalityöhön ja kuraattorityön vaatimuksiin sekä sosionomin (AMK) kelpoisuuteen koulukuraattorina toimimisessa. Käytin opinnäytetyössäni laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä hyödynsin teemahaastattelua. Haastattelin yhteensä kuutta sosionomin pohjakoulutuksen omaavaa koulukuraattoria Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueilta. Haastattelemillani kuraattoreilla oli työkokemusta keskimäärin vuodesta kuuteen vuoteen.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltavista sosionomipohjaisista kuraattoreista suurin osa piti sosionomin (AMK) koulutusta riittävänä pohjakoulutuksena koulukuraattorityössä toimimiselle. Sosionomin (AMK) koulutukseen kaivattiin myös opintokokonaisuutta kattaen nimenomaan koulun sosiaalityötä sekä entistä laajempaa lakitietoisuuden kokonaisuutta. Lasten ja nuorten keskuudessa ilmeneviä teemoja ja haasteita, joihin koulukuraattorityötä tarvitaan, oli muun muassa erilaiset oppimisvaikeudet, sosiaalisten suhteiden ongelmat kuten perhe- ja kaveriongelmat, erilaiset mielenterveyden ongelmat kuten masentuneisuus ja ahdistuneisuus sekä paniikkihäiriöt ja erilaiset yllättävät kriisit kuten läheisten kuolema.
Teoriaosuudessa käyn läpi kuraattorityön syntyä ja historiaa niin meillä Suomessa kuin maailmallakin. Lisäksi teoriassa perehdyn tarkemmin koulun sosiaalityöhön ja kuraattorityön vaatimuksiin sekä sosionomin (AMK) kelpoisuuteen koulukuraattorina toimimisessa. Käytin opinnäytetyössäni laadullista, eli kvalitatiivista tutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä hyödynsin teemahaastattelua. Haastattelin yhteensä kuutta sosionomin pohjakoulutuksen omaavaa koulukuraattoria Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan alueilta. Haastattelemillani kuraattoreilla oli työkokemusta keskimäärin vuodesta kuuteen vuoteen.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltavista sosionomipohjaisista kuraattoreista suurin osa piti sosionomin (AMK) koulutusta riittävänä pohjakoulutuksena koulukuraattorityössä toimimiselle. Sosionomin (AMK) koulutukseen kaivattiin myös opintokokonaisuutta kattaen nimenomaan koulun sosiaalityötä sekä entistä laajempaa lakitietoisuuden kokonaisuutta. Lasten ja nuorten keskuudessa ilmeneviä teemoja ja haasteita, joihin koulukuraattorityötä tarvitaan, oli muun muassa erilaiset oppimisvaikeudet, sosiaalisten suhteiden ongelmat kuten perhe- ja kaveriongelmat, erilaiset mielenterveyden ongelmat kuten masentuneisuus ja ahdistuneisuus sekä paniikkihäiriöt ja erilaiset yllättävät kriisit kuten läheisten kuolema.