Metsäryhmissä toteutettava ympäristökasvatus varhaiskasvattajien näkökulmasta
Kujanpää, Teija (2017)
Kujanpää, Teija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512342
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat mieltävät ympäristökasvatuksen käsitteenä sekä tuoda näkyväksi heidän mielestään hyviä menetelmiä sen toteuttamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, miten päiväkotien metsäryhmissä toteutetaan ympäristökasvatusta osana varhaiskasvatusta. Ajatuksena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta ympäristökasvatusmenetelmistä. Opinnäytetyön aihe lähti tukijan omasta kiinnostuksesta.
Opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta sekä ympäristökasvatuksesta osana varhaiskasvatusta. Lisäksi työssä määriteltiin ympäristökasvatuksen pedagogisia suuntauksia sekä kestävä kehitys käsitteenä ja sen näkyminen ympäristökasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin neljää päiväkodeissa metsäryhmässä toimivaa varhaiskasvattajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin hyödyntäen tutkimuskysymysten muodostamia teemoja.
Metsäryhmien varhaiskasvattajien mielestä ympäristökasvatus on toimintatapa, joka on taustalla kaikessa. Tutkimuksessa haastateltujen varhaiskasvattajien ryhmissä ympäristökasvatuksessa korostuu kestävän kehityksen näkökulma. Tulosten mukaan metsäryhmissä toteutetaan ympäristökasvatusta monipuolisesti hyödyntäen erityisesti luonnonmateriaaleja ja vuodenaikoja. Metsäryhmäläiset liikkuvat paljon ja monipuolisesti erilaisissa ympäristöissä. Varhaiskasvattajat pyrkivät lapsilähtöisyyteen, ja toimintaa luonnossa rakennetaan lasten kiinnostuksen kohteiden ja havaintojen pohjalta. Lasten omatoimisuutta pyritään vahvistamaan. Metsäryhmissä varhaiskasvattajat pyrkivät näyttämään esimerkkiä lapsille ympäristövastuullisesta toiminnasta.
Opinnäytetyössä teoreettinen viitekehys muodostui varhaiskasvatuksesta sekä ympäristökasvatuksesta osana varhaiskasvatusta. Lisäksi työssä määriteltiin ympäristökasvatuksen pedagogisia suuntauksia sekä kestävä kehitys käsitteenä ja sen näkyminen ympäristökasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin neljää päiväkodeissa metsäryhmässä toimivaa varhaiskasvattajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin hyödyntäen tutkimuskysymysten muodostamia teemoja.
Metsäryhmien varhaiskasvattajien mielestä ympäristökasvatus on toimintatapa, joka on taustalla kaikessa. Tutkimuksessa haastateltujen varhaiskasvattajien ryhmissä ympäristökasvatuksessa korostuu kestävän kehityksen näkökulma. Tulosten mukaan metsäryhmissä toteutetaan ympäristökasvatusta monipuolisesti hyödyntäen erityisesti luonnonmateriaaleja ja vuodenaikoja. Metsäryhmäläiset liikkuvat paljon ja monipuolisesti erilaisissa ympäristöissä. Varhaiskasvattajat pyrkivät lapsilähtöisyyteen, ja toimintaa luonnossa rakennetaan lasten kiinnostuksen kohteiden ja havaintojen pohjalta. Lasten omatoimisuutta pyritään vahvistamaan. Metsäryhmissä varhaiskasvattajat pyrkivät näyttämään esimerkkiä lapsille ympäristövastuullisesta toiminnasta.