CASE OAKK Myynti-, markkinointi- ja asiakasosaamisen johtaminen
Kangasmaa, Jussi (2017)
Kangasmaa, Jussi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on Oulun Aikuiskoulutuskeskuksen (OAKK) henkilöstön oma näkemys myynti-, markkinointi- ja asiakasosaamisestaan, ja millaisia koulutustarpeita nousee esille. Opinnäytetyön taustalla on vuoden 2018 alusta voimaan astuvan ammatillisen koulutuksen reformin myötä koulutuksen rahoitukseen ja toteutusmalleihin tulevat suuret muutokset. Opinnäytetyöllä haluttiin myös selvittää, että onko OAKK:ssa osattu huomioida kaikki muutoksen edellyttämät toimenpiteet, joilla pyritään lisäämään markkinaehtoisen koulutuksen osuutta korvaamaan julkisen rahoituksen leikkauksia.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui myynti-, markkinointi- ja asiakkuuksiin keskeisesti liittyvistä osa-alueista ja lähdeaineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyössä selvisi, että OAKK:n henkilöstöllä on hyvin laaja-alainen osaaminen ja koulutus liittyen myyntiin, markkinointiin ja asiakasosaamiseen, mutta lisää osaamista tarvittiin erityisesti asiakassuhteisiin liittyvissä käytännön asioissa. Esille nousi erilaisia koulutustarpeita, joiden perusteella käynnistettiin sisäinen koulutusohjelma. Koulutusohjelma perustuu tutkimuksessa nousseisiin osaamistarpeisiin sekä se huomioi OAKK:n strategiassa asettamat tavoitteet lisätä markkinaehtoisen kovan rahan myyn-nin osuutta rahoitusmuotona.
OAKK on pitkäjänteisesti usean vuoden ajan toteuttanut tahtoansa olla muutakin, kuin vain perinteinen oppilaitos, jonka toiminta perustuu valtionosuusrahoituksen määrään. OAKK:n strategiatyössä ja sen käytäntöön viemisessä on tehty oikeansuuntaisia toimia. Teoreettisesti katsottuna systemaattisuudessa löytyy kuitenkin vielä kehitettävää, mikäli halutaan kovan rahan koulutuksesta vankka tukijalka rahoitukseen.
Opinnäytetyön viitekehys muodostui myynti-, markkinointi- ja asiakkuuksiin keskeisesti liittyvistä osa-alueista ja lähdeaineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyössä selvisi, että OAKK:n henkilöstöllä on hyvin laaja-alainen osaaminen ja koulutus liittyen myyntiin, markkinointiin ja asiakasosaamiseen, mutta lisää osaamista tarvittiin erityisesti asiakassuhteisiin liittyvissä käytännön asioissa. Esille nousi erilaisia koulutustarpeita, joiden perusteella käynnistettiin sisäinen koulutusohjelma. Koulutusohjelma perustuu tutkimuksessa nousseisiin osaamistarpeisiin sekä se huomioi OAKK:n strategiassa asettamat tavoitteet lisätä markkinaehtoisen kovan rahan myyn-nin osuutta rahoitusmuotona.
OAKK on pitkäjänteisesti usean vuoden ajan toteuttanut tahtoansa olla muutakin, kuin vain perinteinen oppilaitos, jonka toiminta perustuu valtionosuusrahoituksen määrään. OAKK:n strategiatyössä ja sen käytäntöön viemisessä on tehty oikeansuuntaisia toimia. Teoreettisesti katsottuna systemaattisuudessa löytyy kuitenkin vielä kehitettävää, mikäli halutaan kovan rahan koulutuksesta vankka tukijalka rahoitukseen.