Saksan markkinoiden tarkastelu etukortille
Konjuhaj, Shkelzen (2017)
Konjuhaj, Shkelzen
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätin tehdä aiheesta, joka oli minulle ajankohtainen, sillä olin juuri päättänyt ryhtyä yrittäjäksi ja olin miettinyt ajatusta pitkään. Päätin lähteä yrittäjäksi ulkomaille. Cityshoppari on Suomessa jo arkea, ja moni on kuullut siitä ja käyttänyt heidän tarjoamiaan alennuksia. Suomessa kanta-asiakasjärjestelmä ja bonustoiminta tai kuponkien käyttö ovat yleisiä. Saksassa sellainen käytäntö ei kuitenkaan ole vielä yleistynyt. Huomatessamme saksalaisten hintatietoisuuden ymmärsimme Cityshoppari-palvelun sopivan Saksan markkinoille. Veljeni huomasi sen ensimmäisen kerran keskustelussa saksalaisten kanssa, jossa mainittiin 50 kilometrin matkan kulkemisen alennuksen perässä olevan arkea.
Työn tavoitteena on kehittää tarkastelupohja Suomessa toimivan tuotteen lanseeraamisesta Saksan markkinoille. Tavoitteen saavuttamiseksi olen haastatellut saksalaisia itse. Jotkut heistä ovat alan ammattilaisia, kuten Steffen Sommerfeld, josta kerron lisää työssäni. Samalla haastattelin Suomessa toimivan CityShopparin toimitusjohtajaa saadakseni kuvan siitä, millä tavalla yritys toimii Suomessa. Raporttia varten keräämistäni haastatteluista ja tiedoista olen saanut käsityksen, että palvelulle on kysyntää. Seuraava vaihe oli ottaa selvää Saksasta markkina-alueena ja tutkia makroympäristöä sekä saksalaisten ostokäyttäytymistä. Markkinoiden tarkastelua laatiessa olen pyrkinyt keskittymään relevanttiin tietoon, joka on olennaista tuotteen lanseerauksen kannalta.
Laatiessani markkinoiden tarkastelupohjaa huomasin, että ydinkilpailijoita ei suoranaisesti ole. Tarkastelen kuitenkin muutamaa marginaalikilpailijaa, jotka tarjoavat samankaltaisia tuotteita tai palveluja. Peilaan heidän menestystään potentiaaliseen kasvuumme ja tulevaan menestykseemme. Raportissa käy ilmi, että tuotteemme toiminta on kaksijakoinen: B2B ja B2C. Olennaisinta on kuitenkin B2C-toiminta, joka vaati markkinointia ja mainonnan käyttöä.
Monet lähteistäni ovat peräisin internetistä, sillä koen niiden olevan paremmin ajan tasalla. Kirjalähteitä on käytetty, jotta saataisiin teoreettista tietoa aiheesta. Kahden lähdetyypin yhdistäminen vahvisti tuotteen kysynnän olemassaoloa Saksassa. Kävimme myös pitkäjänteisiä keskusteluja CityShopparin perustajien sekä saksalaisen markkinointikonsultti Steffen Sommerfeldin kanssa, jotta voisimme optimoida CityShopparin toimintamallin Saksan markkinoille sopivaksi.
Työn tavoitteena on kehittää tarkastelupohja Suomessa toimivan tuotteen lanseeraamisesta Saksan markkinoille. Tavoitteen saavuttamiseksi olen haastatellut saksalaisia itse. Jotkut heistä ovat alan ammattilaisia, kuten Steffen Sommerfeld, josta kerron lisää työssäni. Samalla haastattelin Suomessa toimivan CityShopparin toimitusjohtajaa saadakseni kuvan siitä, millä tavalla yritys toimii Suomessa. Raporttia varten keräämistäni haastatteluista ja tiedoista olen saanut käsityksen, että palvelulle on kysyntää. Seuraava vaihe oli ottaa selvää Saksasta markkina-alueena ja tutkia makroympäristöä sekä saksalaisten ostokäyttäytymistä. Markkinoiden tarkastelua laatiessa olen pyrkinyt keskittymään relevanttiin tietoon, joka on olennaista tuotteen lanseerauksen kannalta.
Laatiessani markkinoiden tarkastelupohjaa huomasin, että ydinkilpailijoita ei suoranaisesti ole. Tarkastelen kuitenkin muutamaa marginaalikilpailijaa, jotka tarjoavat samankaltaisia tuotteita tai palveluja. Peilaan heidän menestystään potentiaaliseen kasvuumme ja tulevaan menestykseemme. Raportissa käy ilmi, että tuotteemme toiminta on kaksijakoinen: B2B ja B2C. Olennaisinta on kuitenkin B2C-toiminta, joka vaati markkinointia ja mainonnan käyttöä.
Monet lähteistäni ovat peräisin internetistä, sillä koen niiden olevan paremmin ajan tasalla. Kirjalähteitä on käytetty, jotta saataisiin teoreettista tietoa aiheesta. Kahden lähdetyypin yhdistäminen vahvisti tuotteen kysynnän olemassaoloa Saksassa. Kävimme myös pitkäjänteisiä keskusteluja CityShopparin perustajien sekä saksalaisen markkinointikonsultti Steffen Sommerfeldin kanssa, jotta voisimme optimoida CityShopparin toimintamallin Saksan markkinoille sopivaksi.