Turvallisin mielin : Lasten mielenterveyttä tukevan työn merkityksellisyyden kokeminen ja työtapojen juurtuminen järvenpääläiseen varhaiskasvatukseen
Wahlsten, Mia (2017)
Wahlsten, Mia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712818
Tiivistelmä
Järvenpää oli mukana Suomen Mielenterveysseuran toteuttamassa Turvallisin mielin -hankkeessa vuosina 2012-2015. Hankkeen avulla pyrittiin tukemaan ja vahvistamaan pienten lasten mielenterveyttä lisäämällä henkilöstön voimavaralähtöistä mielenterveysosaamista päiväkodeissa, alakouluissa ja neuvoloissa. Hankkeessa luotiin myös erilaisia mielenterveyttä tukevia materiaalikokonaisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Turvallisin mielin -hankkeen jälkeen lasten mielenterveyden tukemisen merkityksellisyys on Järvenpään varhaiskasvattajien keskuudessa koettu ja miten hankkeessa luodut materiaalit ovat juurtuneet arkeen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui suomalaisen varhaiskasvatuksen ja mielenterveyden määritelmistä sekä varhaiskasvatuksen pedagogista toteuttamista koskevista keskeisistä tutkimuksista.
Tutkimus oli strategialtaan survey-tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Lomake laadittiin sähköiseen muotoon Webropol -työkalua käyttäen. Kysely tuotti sekä määrällistä että laadullista aineistoa ja siitä syystä tutkimuksessa käytettiin analyysitriangulaatiota. Määrällinen aineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla ja laadullinen aineisto teemoittelemalla.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvattajat kokivat oman roolinsa lasten mielenterveyden tukemisessa erittäin merkitykselliseksi. Materiaaleja käytettiin runsaasti ja niitä aiottiin käyttää jatkossakin. Aiheen juurtumisen kannalta kasvattajat pitivät tärkeinä materiaalien helppoa käyttöön otettavuutta ja työyhteisön yhteisiä tavoitteita ja sopimuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Turvallisin mielin -hankkeen jälkeen lasten mielenterveyden tukemisen merkityksellisyys on Järvenpään varhaiskasvattajien keskuudessa koettu ja miten hankkeessa luodut materiaalit ovat juurtuneet arkeen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui suomalaisen varhaiskasvatuksen ja mielenterveyden määritelmistä sekä varhaiskasvatuksen pedagogista toteuttamista koskevista keskeisistä tutkimuksista.
Tutkimus oli strategialtaan survey-tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Lomake laadittiin sähköiseen muotoon Webropol -työkalua käyttäen. Kysely tuotti sekä määrällistä että laadullista aineistoa ja siitä syystä tutkimuksessa käytettiin analyysitriangulaatiota. Määrällinen aineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysilla ja laadullinen aineisto teemoittelemalla.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvattajat kokivat oman roolinsa lasten mielenterveyden tukemisessa erittäin merkitykselliseksi. Materiaaleja käytettiin runsaasti ja niitä aiottiin käyttää jatkossakin. Aiheen juurtumisen kannalta kasvattajat pitivät tärkeinä materiaalien helppoa käyttöön otettavuutta ja työyhteisön yhteisiä tavoitteita ja sopimuksia.