Yhteiskunnan tukemien henkilökuljetusten asiakasinformaation tuottaminen
Lehtonen, Sanna (2017)
Lehtonen, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812984
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teettäjänä toimi Tuomi Logistiikka Oy, joka on omistajiensa Tampereen kaupungin sekä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin yhteishankinta- ja sidosyksikkö. Työssä selvitettiin, miten voidaan tuottaa asiakasinformaatiota yhteiskunnan tukemista henkilökuljetuksista, jotka on tarkoitus avata kaikille joukkoliikennepalveluja käyttäville. Pääosin selvitettiin, onko Liikenneviraston tarjoama matka.fi-palvelu tai sen kutsujoukkoliikennelaajennus soveltuvia tähän tarkoitukseen.
Opinnäytetyön toteuttamiseksi haastateltiin Liikenneviraston joukkoliikenneasiantuntijaa Martin Johanssonia. Liikennevirastolta saatiin myös kattavaa materiaalia, jotta voitiin selvittää, soveltuuko matka.fi-palvelu yhteiskunnan tukemien henkilökuljetusten asiakasinformaation jakelukanavaksi. Opinnäytetyössä on hyödynnetty myös opinnäytetyön tekijän omaa työkokemusta palveluliikenteen, koulukuljetusten ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten osalta.
Asiakasinformaatiota on mahdollista tuottaa matka.fi-palvelussa niiden kuljetusten osalta, jotka ovat ennalta reititettyjä ja aikataulutettuja. Niiden kuljetusten osalta, jotka tapahtuvat tilauksien mukaan, on mietittävä muita vaihtoehtoja asiakasinformaation tuottamiseksi. Ehdotuksena onkin, että näitä kuljetuksia varten tehdään oma verkkopalvelu, josta asiakas voi katsella itselleen sopivia kuljetusvaihtoehtoja ja tilata tarvitsemansa kuljetuksen. Verkkopalvelu voisi olla samankaltainen kuin Helsingissä toteutettu älykkään kutsuliikenteen kokeilu Kutsuplus, joka oli reaaliaikainen kysyntäohjautuva julkisen liikenteen palvelu.
Opinnäytetyön toteuttamiseksi haastateltiin Liikenneviraston joukkoliikenneasiantuntijaa Martin Johanssonia. Liikennevirastolta saatiin myös kattavaa materiaalia, jotta voitiin selvittää, soveltuuko matka.fi-palvelu yhteiskunnan tukemien henkilökuljetusten asiakasinformaation jakelukanavaksi. Opinnäytetyössä on hyödynnetty myös opinnäytetyön tekijän omaa työkokemusta palveluliikenteen, koulukuljetusten ja vammaispalvelulain mukaisten kuljetusten osalta.
Asiakasinformaatiota on mahdollista tuottaa matka.fi-palvelussa niiden kuljetusten osalta, jotka ovat ennalta reititettyjä ja aikataulutettuja. Niiden kuljetusten osalta, jotka tapahtuvat tilauksien mukaan, on mietittävä muita vaihtoehtoja asiakasinformaation tuottamiseksi. Ehdotuksena onkin, että näitä kuljetuksia varten tehdään oma verkkopalvelu, josta asiakas voi katsella itselleen sopivia kuljetusvaihtoehtoja ja tilata tarvitsemansa kuljetuksen. Verkkopalvelu voisi olla samankaltainen kuin Helsingissä toteutettu älykkään kutsuliikenteen kokeilu Kutsuplus, joka oli reaaliaikainen kysyntäohjautuva julkisen liikenteen palvelu.