Keskitetyn asiakasrekisterijärjestelmän hankinta
Malmi, Nikodemus (2017)
Malmi, Nikodemus
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913114
Tiivistelmä
EU:n uudistettu tietosuoja-asetus asettaa tietyt vaatimukset henkilötietojen käsittelylle, joihin yritykset pystyvät vastaamaan oikeanlaisella järjestelmähankinnalla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää järjestelmäratkaisu keskitetylle asiakasrekisterien hallinnalle. Työssä tarkasteltiin eri tietojärjestelmätoimittajien tarjoamia ratkaisuja ja näitä vertailtiin keskenään. Opinnäytetyö saatiin toimeksiantona asiakasyritykseltä, joka halusi parantaa tapoja joilla se käsittelee asiakasrekisterejään. Kyseessä on konserni, jonka liiketoiminta on jaettu useampaan yksikköön.
Yritys halusi hankkia tietojärjestelmän, jonka avulla se pystyisi keskitetysti hallitsemaan olemassa olevia kuluttajarekisterejään. Näin yritys pystyisi jatkossa vastaamaan paremmin uuden EU:n tietosuoja-asetuksen asettamiin vaatimuksiin.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti asiakasrekistereitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä, käytiin läpi tietojärjestelmien hankintaprosessin vaiheet sekä laadittiin järjestelmän vaatimusmäärittely. Lähdemateriaalina toimi alan kirjallisuuden ja artikkeleiden lisäksi myös Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus vuodelta 2016 sekä asiakasyrityksen, ja sitä konsultoivien yritysten kanssa käydyt keskustelut.
Empiirisessä osuudessa kartoitettiin eri järjestelmätoimittajien tarjoamat ratkaisut keskitetyn asiakasrekisterin hallinnalle. Kunkin järjestelmätoimittajan kanssa järjestettiin tapaamiset, jossa heille esiteltiin laadittu vaatimusmäärittely sekä pyydettiin ratkaisua asiakasyrityksen esittämään ongelmaan. Tämän jälkeen tarjottuja järjestelmäratkaisuja vertailtiin keskenään.
Lopuksi käytiin läpi, minkä toimittajan ratkaisu vastasi parhaiten asetettuihin vaatimuksiin ja tehtiin päätös järjestelmätoimittajan ja tämän tarjoaman ratkaisun suhteen. Mikäli yritys päätyy tämän työn pohjalta kyseisen järjestelmän hankkimaan, niin se pystyy paremmin vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen tuomiin muutoksiin.
Yritys halusi hankkia tietojärjestelmän, jonka avulla se pystyisi keskitetysti hallitsemaan olemassa olevia kuluttajarekisterejään. Näin yritys pystyisi jatkossa vastaamaan paremmin uuden EU:n tietosuoja-asetuksen asettamiin vaatimuksiin.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin lyhyesti asiakasrekistereitä ja niihin liittyvää lainsäädäntöä, käytiin läpi tietojärjestelmien hankintaprosessin vaiheet sekä laadittiin järjestelmän vaatimusmäärittely. Lähdemateriaalina toimi alan kirjallisuuden ja artikkeleiden lisäksi myös Euroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus vuodelta 2016 sekä asiakasyrityksen, ja sitä konsultoivien yritysten kanssa käydyt keskustelut.
Empiirisessä osuudessa kartoitettiin eri järjestelmätoimittajien tarjoamat ratkaisut keskitetyn asiakasrekisterin hallinnalle. Kunkin järjestelmätoimittajan kanssa järjestettiin tapaamiset, jossa heille esiteltiin laadittu vaatimusmäärittely sekä pyydettiin ratkaisua asiakasyrityksen esittämään ongelmaan. Tämän jälkeen tarjottuja järjestelmäratkaisuja vertailtiin keskenään.
Lopuksi käytiin läpi, minkä toimittajan ratkaisu vastasi parhaiten asetettuihin vaatimuksiin ja tehtiin päätös järjestelmätoimittajan ja tämän tarjoaman ratkaisun suhteen. Mikäli yritys päätyy tämän työn pohjalta kyseisen järjestelmän hankkimaan, niin se pystyy paremmin vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen tuomiin muutoksiin.