Terveysneuvonnan sisältöalueet opiskeluterveyden edistämisessä
Kuisma, Taru (2017)
Kuisma, Taru
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812925
Tiivistelmä
Toisen asteen opiskelijat kohtaavat peruskoulun jälkeen haastavan elämänvaiheen. Tässä elämänvaiheessa nuori tarvitsee tukiverkon, jossa opiskeluterveydenhuolto ja sen terveydenhoitajat ovat tärkeässä osassa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kouluterveyskyselyiden pohjalta, mitkä ovat keskeisimmät terveysneuvonnan sisältöalueet opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta on mahdollista kehittää ja tehostaa ohjausta opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus toteuttaa Äänekosken kaupungin opiskeluterveydenhuollon internetsivuille listaus terveysneuvontaa sisältävistä sivustoista. Näiden sivustojen kautta opiskeluterveydenhuollon asiakkaat voivat itse etsiä oman terveytensä edistämiseen liittyvää tietoa itsehoitonsa tueksi.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kouluterveyskyselyjä vuosilta 2008/2009, 2010/2011, 2013 ja 2015. Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan tuloksia, jotka koskevat ammatillisten oppilaitosten sekä lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoita. Tarkastelun tuloksena aineistosta poimittiin keskeisimmät opiskelijoiden terveyttä uhkaavat tekijät.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että perinteisellä terveysneuvonnalla on yhä paikkansa opiskeluterveydenhuollossa. Näitä aihealueita ovat esimerkiksi ravitsemus, liikunta, uni, päihteet ja tupakka. Muita keskeisiä terveysneuvonnan sisältöalueita kouluterveyskyselyn mukaan ovat kiusaaminen, seksuaalinen häirintä ja väkivalta, mielenterveys, opiskelun kuormittavuus ja opiskeluyhteisön yhteishengen parantaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kouluterveyskyselyiden pohjalta, mitkä ovat keskeisimmät terveysneuvonnan sisältöalueet opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka pohjalta on mahdollista kehittää ja tehostaa ohjausta opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön pohjalta on tarkoitus toteuttaa Äänekosken kaupungin opiskeluterveydenhuollon internetsivuille listaus terveysneuvontaa sisältävistä sivustoista. Näiden sivustojen kautta opiskeluterveydenhuollon asiakkaat voivat itse etsiä oman terveytensä edistämiseen liittyvää tietoa itsehoitonsa tueksi.
Opinnäytetyön aineistona käytettiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kouluterveyskyselyjä vuosilta 2008/2009, 2010/2011, 2013 ja 2015. Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan tuloksia, jotka koskevat ammatillisten oppilaitosten sekä lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoita. Tarkastelun tuloksena aineistosta poimittiin keskeisimmät opiskelijoiden terveyttä uhkaavat tekijät.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että perinteisellä terveysneuvonnalla on yhä paikkansa opiskeluterveydenhuollossa. Näitä aihealueita ovat esimerkiksi ravitsemus, liikunta, uni, päihteet ja tupakka. Muita keskeisiä terveysneuvonnan sisältöalueita kouluterveyskyselyn mukaan ovat kiusaaminen, seksuaalinen häirintä ja väkivalta, mielenterveys, opiskelun kuormittavuus ja opiskeluyhteisön yhteishengen parantaminen.