Hankintojen kehittäminen Pluscon Oy
Karppinen, Jaana (2017)
Karppinen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813043
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena on kehittää Pluscon Oy:n hankintaprosessia ja aikaansaada säästöjä hankinnoissa. Tehtävä on tärkeä yrityksen kannattavuuden parantamisen kannalta, sillä hankinnoissa säästettävä raha vaikuttaa suoraan yrityksen tulokseen. Hankintojen kehittämisen ohella tehtävältä odotetaan myös muun toiminnan virtaviivaistamista ja hukan eliminoimista toiminnoista.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin pääasiassa määrällisiä mittareita. Teoreettisena viitekehyksenä työssä käytettiin LEAN-ideologian teorioita sekä kokonaiskustannus (TCO, Total Cost of Ownership) ajattelumallia. Kraljicin portfoliota käytettiin eri ostokategorioiden ja niille sopivien hankintastrategioiden löytämiseksi.
Nykytilaa analysoitiin SWOT- ja Spend-analyysein ja näin löydettiin hankintojen suurimmat epäkohdat eli kohdat, joiden kehittämisellä aikaansaadaan paras kannattavuuden ja tehokkuuden kasvu.
Kehittämistehtävä onnistui hyvin, sillä lähes kaikki mittauksen kohteet osoittivat säästöjä ja kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin selkeät vastauksen.
Tutkimuksen aikana muutettiin toimintatapoja heti ja joillakin osa-alueilla huomattiin, että uusi valittu toimintatapa ei ollutkaan kokonaiskustannusajattelun mukaisesti paras, sillä se nosti kustannuksia toiminnan muilla osa-alueilla. Tällaiset seikat johtivat siis jo kehittämistehtävän aikaiseen jatkokehitykseen.
Huomattiin myös, että jatkuva kehittäminen on tällä toimialalla välttämätöntä, sillä muuten kustannukset pääsevät nousemaan suhteessa liikevaihtoon.
Työn aikana nousi esiin paljon ideoita jatkokehitykseen, joista kiinnostavin on ulkoistaminen, jota tullaan jatkossa toteuttamaan enemmän kuin tähän asti.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin pääasiassa määrällisiä mittareita. Teoreettisena viitekehyksenä työssä käytettiin LEAN-ideologian teorioita sekä kokonaiskustannus (TCO, Total Cost of Ownership) ajattelumallia. Kraljicin portfoliota käytettiin eri ostokategorioiden ja niille sopivien hankintastrategioiden löytämiseksi.
Nykytilaa analysoitiin SWOT- ja Spend-analyysein ja näin löydettiin hankintojen suurimmat epäkohdat eli kohdat, joiden kehittämisellä aikaansaadaan paras kannattavuuden ja tehokkuuden kasvu.
Kehittämistehtävä onnistui hyvin, sillä lähes kaikki mittauksen kohteet osoittivat säästöjä ja kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin selkeät vastauksen.
Tutkimuksen aikana muutettiin toimintatapoja heti ja joillakin osa-alueilla huomattiin, että uusi valittu toimintatapa ei ollutkaan kokonaiskustannusajattelun mukaisesti paras, sillä se nosti kustannuksia toiminnan muilla osa-alueilla. Tällaiset seikat johtivat siis jo kehittämistehtävän aikaiseen jatkokehitykseen.
Huomattiin myös, että jatkuva kehittäminen on tällä toimialalla välttämätöntä, sillä muuten kustannukset pääsevät nousemaan suhteessa liikevaihtoon.
Työn aikana nousi esiin paljon ideoita jatkokehitykseen, joista kiinnostavin on ulkoistaminen, jota tullaan jatkossa toteuttamaan enemmän kuin tähän asti.