Tavoitteen asettelu ikääntyvien kuntoutuksessa työskentelevien näkökulmasta
Hiltunen, Hanna-Mari; Ikonen, Marianna (2017)
Lataukset:
Hiltunen, Hanna-Mari
Ikonen, Marianna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612575
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin hoitotyön henkilöstön näkemystä tavoitteen asettelusta ikääntyvien kuntoutuksessa. Toimeksiantajana toimi erään keskisuomalaisen kunnan vanhuspalvelut, jota ei nimetä työssä haastateltavien anonymiteetin säilyttämiseksi. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kunnassa ikääntyvien parissa työskentelevät hoitotyön ammattilaiset sekä palveluasumisyksikön että kotihoidon puolelta. Sen tavoitteena oli selvittää näiden ammattilaisten käsityksiä kuntoutuksen tavoitteen asettamisesta ja sen toteutumisesta sekä tätä kautta edistää tavoitteiden asettelun asiakaslähtöisyyttä kyseisessä ympäristössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen ja sen aineisto kerättiin fokusryhmä-haastattelulla. Haastateltaviksi valittiin toimeksiantajan puolelta kahdeksan hengen kuntoutustiimi. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin jälkikäteen sähköpostitse lähetetyn avoimen kyselyn kautta. Näiden menetelmien kautta kerätty aineisto analysoitiin tutkimuksessa teorialähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin aineistosta saatujen pääteemaalueiden alle, joiksi nousivat asiakaslähtöisyys, kumppanuus ja kehittäminen. Näiden pääteemojen alla tulokset käsitte-livät muun muassa ajankäyttöä, asiakkaan osallistamista, yhteistyötä, ympäristöä, kirjaamista sekä omaisia. Työntekijät toivat ilmi haasteen toimia asiakaslähtöisesti ja asettaa tavoitteita, mutta heillä on halua kehittyä ja kouluttautua työssään.
Tutkimuksen johtopäätökset näyttivät, että kuntoutuksen tavoitteen asettelu on työntekijöiden näkökulmasta haastavaa erityisesti ulkoisten tekijöiden vuoksi, mutta esiin nousi myös tiettyjä seikkoja, joita työntekijät voisivat ottaa itse huomioon.
Tutkimus toteutettiin laadullisia menetelmiä käyttäen ja sen aineisto kerättiin fokusryhmä-haastattelulla. Haastateltaviksi valittiin toimeksiantajan puolelta kahdeksan hengen kuntoutustiimi. Haastatteluiden lisäksi aineistoa kerättiin jälkikäteen sähköpostitse lähetetyn avoimen kyselyn kautta. Näiden menetelmien kautta kerätty aineisto analysoitiin tutkimuksessa teorialähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset esiteltiin aineistosta saatujen pääteemaalueiden alle, joiksi nousivat asiakaslähtöisyys, kumppanuus ja kehittäminen. Näiden pääteemojen alla tulokset käsitte-livät muun muassa ajankäyttöä, asiakkaan osallistamista, yhteistyötä, ympäristöä, kirjaamista sekä omaisia. Työntekijät toivat ilmi haasteen toimia asiakaslähtöisesti ja asettaa tavoitteita, mutta heillä on halua kehittyä ja kouluttautua työssään.
Tutkimuksen johtopäätökset näyttivät, että kuntoutuksen tavoitteen asettelu on työntekijöiden näkökulmasta haastavaa erityisesti ulkoisten tekijöiden vuoksi, mutta esiin nousi myös tiettyjä seikkoja, joita työntekijät voisivat ottaa itse huomioon.