TRAPETSI : Perkussiivisen ilmaisun tarkastelua tanssin ja musiikin rajapinnalla
Yliperttula, Oona (2017)
Yliperttula, Oona
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213322
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy tanssin ja soiton rytmiseen vuorovaikutukseen suomalaisessa kansantanssiperinteessä ja uudessa sävelletyssä tanssimusiikissa. Työ sisältää sekä kirjallisuuskatsauksen että taiteellisen osuuden. Kirjallisuuskatsauksessa päähuomio on tanssimusiikin poljennon ja rakenteiden tarkastelussa askelikkojen muodostamien rytmien sekä säestyksen kautta. Työ sivuaa myös perkussiivisen tanssin perinteitä ja tekniikoita.
Taiteellisessa osuudessa pohdin tanssiaskelikkojen mahdollisuuksia musiikillisen ilmaisun kehittäjinä ja perkussiivisena osana sävellettyä musiikkia. Tarkastelin käytännössä soittajan mahdollisuuksia rytmittää soittoa jaloilla tuotetuilla askelrytmeillä, perustaen rytmiset liikkeet perinteisiin askelikkoihin ja perkusiivisen tanssin tekniikoihin. Sävelsin neljä tanssikappaletta viululle, laululle ja askelille, käsitellen askelia instrumentin tavoin. Kehitin myös tarkoitukseen sopivan nuotinnustavan perkusiiviselle liikkeelle. Tarkastelin prosessissa opittuja työtapoja ja niiden soveltuvuutta taiteelliseen työhön ja musiikin opiskeluun. Tanssilähtöisyys loi soittajalle uusia mahdollisuuksia kehittää artikulaatiota, rentoutta, koordinaatiota ja rytmiikan hahmottamista.
Taiteellisessa osuudessa pohdin tanssiaskelikkojen mahdollisuuksia musiikillisen ilmaisun kehittäjinä ja perkussiivisena osana sävellettyä musiikkia. Tarkastelin käytännössä soittajan mahdollisuuksia rytmittää soittoa jaloilla tuotetuilla askelrytmeillä, perustaen rytmiset liikkeet perinteisiin askelikkoihin ja perkusiivisen tanssin tekniikoihin. Sävelsin neljä tanssikappaletta viululle, laululle ja askelille, käsitellen askelia instrumentin tavoin. Kehitin myös tarkoitukseen sopivan nuotinnustavan perkusiiviselle liikkeelle. Tarkastelin prosessissa opittuja työtapoja ja niiden soveltuvuutta taiteelliseen työhön ja musiikin opiskeluun. Tanssilähtöisyys loi soittajalle uusia mahdollisuuksia kehittää artikulaatiota, rentoutta, koordinaatiota ja rytmiikan hahmottamista.