Liiketalouden laajentamisen kannattavuuslaskelmat : Case Parolan Rottinki Oy
Koukku, Hanna (2017)
Koukku, Hanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313387
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön avoitteena on selvittää, mikä on liiketoiminnan laajentamisen vaikutus case-yrityksen kannattavuuteen. Yritys on 50-vuotias perheyritys, joka myy pääartikkelinaan rottinkikalusteita. Yritys on toiminut tähän asti yhden, Hattulan Parolassa, sijaitsevan, toimipisteen avuin. Vaiherikkaan historiansa jälkeen yritys tuottaa voittoa ja on tällä hetkellä lähes velaton pk-yritys. Markkinointia on tehostettu viime vuosina ja tunnettuutta lisätty tasaisesti. Parolan Rottingin valtteja ovat laatu ja asiakaslähtöinen palvelu. Rottinkikalusteiden ohella lisämyyntiä saadaan sisustustuotteista sekä kausittain vaihtuvista mallistoista, jotka ovat myös osittain rottinkisia tuotteita. Myynti tapahtuu outlet-myymälän lisäksi suurimmalta osin jälleenmyyjien toimesta, joita on ympäri Suomea, sekä verkkokaupan kautta.
Tutkimusongelmana on se, että ei ole tiedossa, mikä on oltava tuottojen määrä ja mitkä ovat kulut avattaessa uusi toimipiste toiselle paikkakunnalle. Tätä asiaa selvitettiin kartoittamalla yrityksen johdolta, minkälaiset ovat tavoitteet ja halutut suuntaviivat yritystoiminnan laajentamisen suhteen. Haastattelun lisäksi kerättiin tarvittavat taloudelliset tiedot yritykseltä, eli budjetit sekä tilinpäätöstiedot. Teoriatiedon keräämiseen käytettiin taloushallintoon sekä yrityksen johdon laskentatoimeen liittyvää kirjallisuutta. Siispä tutkimustietoa kerättiin kvalitatiivisin ja sekundäärisin keinoin.
Laskelmiin sisällytettiin budjetit: myynti-, osto- sekä tulosbudjetit yhdistettyinä.
Laskelmista käy ilmi, minkä verran yrityksen liikevaihdon kaiken kaikkiaan pitäisi olla jotta saadaan katettua sekä nykyisen toiminnan että uuden toimipisteen kulut sekä lisäksi tuotettua voittoa. Laskelmia tehtiin perustuen aiempiin katetuottoprosentteihin nähden sekä erilaisin tulostavoittein. Lisäksi laskelmiin kuuluu rahoituslaskelma, jonka avulla nähdään, millä tuotoin liiketoiminnan laajentaminen maksaa itsensä takaisin laina-ajan loppuun mennessä.
Mikäli yrityksen tulos kehittyy laskelmien ennusteiden mukaisesti tai jopa paremmin liiketoiminnan laajentamisen jälkeen, on investointi kannattava hanke.
Tutkimusongelmana on se, että ei ole tiedossa, mikä on oltava tuottojen määrä ja mitkä ovat kulut avattaessa uusi toimipiste toiselle paikkakunnalle. Tätä asiaa selvitettiin kartoittamalla yrityksen johdolta, minkälaiset ovat tavoitteet ja halutut suuntaviivat yritystoiminnan laajentamisen suhteen. Haastattelun lisäksi kerättiin tarvittavat taloudelliset tiedot yritykseltä, eli budjetit sekä tilinpäätöstiedot. Teoriatiedon keräämiseen käytettiin taloushallintoon sekä yrityksen johdon laskentatoimeen liittyvää kirjallisuutta. Siispä tutkimustietoa kerättiin kvalitatiivisin ja sekundäärisin keinoin.
Laskelmiin sisällytettiin budjetit: myynti-, osto- sekä tulosbudjetit yhdistettyinä.
Laskelmista käy ilmi, minkä verran yrityksen liikevaihdon kaiken kaikkiaan pitäisi olla jotta saadaan katettua sekä nykyisen toiminnan että uuden toimipisteen kulut sekä lisäksi tuotettua voittoa. Laskelmia tehtiin perustuen aiempiin katetuottoprosentteihin nähden sekä erilaisin tulostavoittein. Lisäksi laskelmiin kuuluu rahoituslaskelma, jonka avulla nähdään, millä tuotoin liiketoiminnan laajentaminen maksaa itsensä takaisin laina-ajan loppuun mennessä.
Mikäli yrityksen tulos kehittyy laskelmien ennusteiden mukaisesti tai jopa paremmin liiketoiminnan laajentamisen jälkeen, on investointi kannattava hanke.