Uuden auton varusteluprosessi
Mäkinen, Santtu (2017)
Mäkinen, Santtu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213277
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kuvata uuden auton varusteluprosessi, löytää prosessin ongelmakohdat ja esittää niihin kehitysideoita. Työn tavoitteena oli esittää kehitysehdotuksia, joilla varusteluprosessista saataisiin sujuvampi. Kehittämällä prosessia sujuvammaksi saavutetaan kustannussäästöjä, varusteluprosessiin osallistuvien henkilöiden työskentely helpottuu sekä asiakastyytyväisyyttä saadaan kohotettua.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimustapaa. Prosessin ongelmakohtien kartoittamiseksi nykyinen varusteluprosessi kuvattiin kokonaisuudessaan sekä haastateltiin prosessin kulkuun vaikuttavia henkilöitä.
Insinöörityön tuloksena kehitettiin havaittuihin ongelmakohtiin käytännönläheisiä ja helposti käyttöönotettavia toimintamalleja. Prosessin runko pysyi pitkälti samana. Prosessia tarkennettiin ja lisättiin prosessin kehittämisen kannalta siihen välttämättömiä tukiprosesseja. Ongelmakohdat, joihin keskityttiin, ovat avainasemassa kitkan poistamiseksi ja prosessin nopeuttamiseksi. Kehitysehdotusten käyttöönotolla pystytään mittaamaan niiden mahdollista vaikutusta työskentelyn helpottumiseen, asiakastyytyväisyyteen ja kustannussäästöihin.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimustapaa. Prosessin ongelmakohtien kartoittamiseksi nykyinen varusteluprosessi kuvattiin kokonaisuudessaan sekä haastateltiin prosessin kulkuun vaikuttavia henkilöitä.
Insinöörityön tuloksena kehitettiin havaittuihin ongelmakohtiin käytännönläheisiä ja helposti käyttöönotettavia toimintamalleja. Prosessin runko pysyi pitkälti samana. Prosessia tarkennettiin ja lisättiin prosessin kehittämisen kannalta siihen välttämättömiä tukiprosesseja. Ongelmakohdat, joihin keskityttiin, ovat avainasemassa kitkan poistamiseksi ja prosessin nopeuttamiseksi. Kehitysehdotusten käyttöönotolla pystytään mittaamaan niiden mahdollista vaikutusta työskentelyn helpottumiseen, asiakastyytyväisyyteen ja kustannussäästöihin.