Valvojasta valmentajaksi: Valmentava työote viranomaistehtävissä : Case: Keski-Suomen ELY-keskuksen maaseutuyksikkö
Laitinen, Riitta (2017)
Laitinen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061213269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia valmentavaa työotetta viranomaistehtävissä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimus perustuu Keski-Suomen ELY-keskuksen maaseutuyksikön työntekijöille sekä Keski-Suomen luomukotieläintiloille tehtyyn kyselyyn, teemahaastatteluihin sekä kirjallisuustutkimukseen. Aineiston hankintamenetelmänä käytettiin menetelmätriangulaatiota.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille ne lainsäädäntötasolla olevat perusperiaatteet, jotka ohjaavat viranomaistoimintaa. Osuudessa kuvataan myös viranomaisten työhön vaikuttavia ulkoisia tekijöitä, kartoitetaan nykytilanne sekä käydään läpi aikaisempia, aihetta lähellä olevia tutkimuksia.
Asiakkaille suunnatun kyselyn perusteella asiakasarvoista tärkeimmiksi nousivat tiedollinen sekä taidollinen osaaminen. Valmentavaan työotteeseen siirtyminen tulee vaatimaan ajattelutavan muutosta sekä viranomaisilta että asiakkailta, mutta muutosprosessi on jo käynnissä, sillä viranomaisten työote on tehdyn pilottikyselyn perusteella jo nyt lähempänä valmentavaa kuin valvonnallista työskentelyä. Tutkimustulosten perusteella kehittämisosiossa tehdään ehdotus Keski-Suomen ELY-keskuksen omien asiakaspalveluperiaatteiden käyttöönottamisesta, jotka ohjaisivat asiantuntijoiden ja viranomaisten päivittäistä työtä sekä motivoisivat siirtymistä valvojasta valmentajaksi.
Opinnäytetyö liittyy meneillään olevaan maakuntauudistukseen, jossa asiakkuus on tärkein elementti. Työssä tuodaan esille viranomaisten toimintatapojen ja roolien uudistamista, jossa viranomaisen työ on yhä enemmän asiakkaiden ohjaamista ja tiedon jakamista sekä syvällistä vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Tehdyn tutkimuksen avulla Valvojasta valmentajaksi – toimintatapaa tullaan valtakunnallisesti vahvistamaan.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille ne lainsäädäntötasolla olevat perusperiaatteet, jotka ohjaavat viranomaistoimintaa. Osuudessa kuvataan myös viranomaisten työhön vaikuttavia ulkoisia tekijöitä, kartoitetaan nykytilanne sekä käydään läpi aikaisempia, aihetta lähellä olevia tutkimuksia.
Asiakkaille suunnatun kyselyn perusteella asiakasarvoista tärkeimmiksi nousivat tiedollinen sekä taidollinen osaaminen. Valmentavaan työotteeseen siirtyminen tulee vaatimaan ajattelutavan muutosta sekä viranomaisilta että asiakkailta, mutta muutosprosessi on jo käynnissä, sillä viranomaisten työote on tehdyn pilottikyselyn perusteella jo nyt lähempänä valmentavaa kuin valvonnallista työskentelyä. Tutkimustulosten perusteella kehittämisosiossa tehdään ehdotus Keski-Suomen ELY-keskuksen omien asiakaspalveluperiaatteiden käyttöönottamisesta, jotka ohjaisivat asiantuntijoiden ja viranomaisten päivittäistä työtä sekä motivoisivat siirtymistä valvojasta valmentajaksi.
Opinnäytetyö liittyy meneillään olevaan maakuntauudistukseen, jossa asiakkuus on tärkein elementti. Työssä tuodaan esille viranomaisten toimintatapojen ja roolien uudistamista, jossa viranomaisen työ on yhä enemmän asiakkaiden ohjaamista ja tiedon jakamista sekä syvällistä vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Tehdyn tutkimuksen avulla Valvojasta valmentajaksi – toimintatapaa tullaan valtakunnallisesti vahvistamaan.