Yrityksen verkkosivun käytettävyyden tutkiminen ja kehittäminen
Lauronen, Sanna (2017)
Lauronen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060813007
Tiivistelmä
Rancap Oy on oululainen hitsausalan pienyritys, joka vuokraa hitsaajia ja asentajia teollisuuden tarpeisiin pääasiassa Suomeen ja Ruotsiin. Yrityksessä oli syntynyt tarve uudelle web-sisällölle, kun työntekijöiden tietoja haluttiin saada helpommin hallittavaksi. Rancapin yrittäjillä ei ollut itsellään aikaa perehtyä käyttöliittymän käytettävyys- ja suunnitteluasioihin, joten he tarvitsivat ulkopuolisen henkilön paneutumaan asiaan. Työn tavoitteena oli luoda yritykselle verkkosisältö, joka palvelisi useita eri käyttäjäryhmiä: asiakkaita, vanhoja ja potentiaalisia uusia työntekijöitä sekä yrittäjiä itseään. Lisäksi tavoitteena oli tutkia valmiin käyttöliittymän käytettävyyttä eri menetelmillä.
Käyttöliittymä suunniteltiin yrityksen verkkosivujen julkiselle puolelle sekä intraan hyödyntämällä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun vaiheet mukailivat ISO 9241-210 standardia ja muodostivat näin ollen iteratiivisen prosessin. Iteratiivisessa suunnitteluprosessissa määriteltiin käyttötilanne ja käyttäjävaatimukset, luotiin suunnitteluratkaisuja käyttäjävaatimuksiin perustuen ja arvioitiin niitä. Tätä kehää toistettiin niin kauan, että tyydyttävä suunnitteluratkaisu lopulta löytyi.
Käytettävyyttä tutkittiin suorittamalla valmiille käyttöliittymälle käytettävyystestaukset viidellä testikäyttäjällä sekä opinnäytetyön tekijän suorittamana heuristinen eli asiantuntija-arviointi heuristiikkalistan perusteella. Löydetyt käytettävyysongelmat luokiteltiin vakavuusarvoihin ja vakavuusarvojen pohjalta ensin arvioitiin ja lopulta suoritettiin parannukset käyttöliittymään. Opinnäytetyön tuloksena yritys sai kolmea eri käyttäjäryhmää palvelevan verkkosisältökokonaisuuden, joka tulee helpottamaan heidän työtään jatkossa.
Käyttöliittymä suunniteltiin yrityksen verkkosivujen julkiselle puolelle sekä intraan hyödyntämällä käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Käyttäjäkeskeisen suunnittelun vaiheet mukailivat ISO 9241-210 standardia ja muodostivat näin ollen iteratiivisen prosessin. Iteratiivisessa suunnitteluprosessissa määriteltiin käyttötilanne ja käyttäjävaatimukset, luotiin suunnitteluratkaisuja käyttäjävaatimuksiin perustuen ja arvioitiin niitä. Tätä kehää toistettiin niin kauan, että tyydyttävä suunnitteluratkaisu lopulta löytyi.
Käytettävyyttä tutkittiin suorittamalla valmiille käyttöliittymälle käytettävyystestaukset viidellä testikäyttäjällä sekä opinnäytetyön tekijän suorittamana heuristinen eli asiantuntija-arviointi heuristiikkalistan perusteella. Löydetyt käytettävyysongelmat luokiteltiin vakavuusarvoihin ja vakavuusarvojen pohjalta ensin arvioitiin ja lopulta suoritettiin parannukset käyttöliittymään. Opinnäytetyön tuloksena yritys sai kolmea eri käyttäjäryhmää palvelevan verkkosisältökokonaisuuden, joka tulee helpottamaan heidän työtään jatkossa.