Order (Correctness) Quality Initiative
Tourunen, Lauri (2017)
Tourunen, Lauri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käsitellä Lean Six Sigma -projektia, jossa tapaustutkimuksen kohteena on Nokia Networksin NetAct -(puhelin)verkonhallintatuote ja sen tilausten oikeellisuus. Operatiivisen toiminnan laadun parantamiseksi tarvitaan prosesseja, joiden avulla yritys voi tunnistaa potentiaalisia kehityskohteita sekä ottaa käyttöön korjaavia ja ennaltaehkäiseviä keinoja, jotka tukevat tilausten oikeellisuutta. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin virheellisten tilausten vaikutuksia ja kustannuksia globaalin, telekommunikaatio-alalla toimivan yrityksen tilausprosessin eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimintatutkimus, jonka tarkoituksena on kehittää kohteena olevaa organisaatiota ja sen toimintatapoja mm. NetAct -tilausten osalta. Nykyistä tilannetta kuvailtiin päätöksenteon tueksi, virheellisten tilausten tyypilliset virheet tunnistettiin, sekä laskettiin virheellisten tilausten kustannukset eri vaiheissa. Työ esittelee, miten NetAct -tuotteen Lean Six Sigma Green Belt -projekti oli vaikuttamassa koko e2e toimitus- ja myyntiketjuun ja tilausten oikeellisuuden parantamiseen. Parannukset koskivat niin tuotteen (sähköistä) myyntirakennetta, käytössä olevia työkaluja, tuotteen toimitusmallia yleisesti, ja miten näillä oli suora vaikutus kustannussäästöihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tilausten oikeellisuuden laatu oli heikko ja että virheellisten tilausten vaikutukset näkyvät ylimääräisenä työnä ja huonon laadun kustannuksina.
Teoreettinen viitekehys esittelee, yleisellä tasolla, kokonaisvaltaisen laatujohtamisen-filosofian (Total Quality Management) sekä sen eri tasot ja vaiheet. Lisäksi kerrotaan teoriatasolla, Lean Six Sigma -menetelmästä sen eri käsittelyvaiheet ja työkalut.
Työn tuloksena oli esitellä kohteena olleen projektin kokemukset ja opitut asiat, sekä esitellä avainasioita, joilla parantaa tilaustenkäsittelyä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimintatutkimus, jonka tarkoituksena on kehittää kohteena olevaa organisaatiota ja sen toimintatapoja mm. NetAct -tilausten osalta. Nykyistä tilannetta kuvailtiin päätöksenteon tueksi, virheellisten tilausten tyypilliset virheet tunnistettiin, sekä laskettiin virheellisten tilausten kustannukset eri vaiheissa. Työ esittelee, miten NetAct -tuotteen Lean Six Sigma Green Belt -projekti oli vaikuttamassa koko e2e toimitus- ja myyntiketjuun ja tilausten oikeellisuuden parantamiseen. Parannukset koskivat niin tuotteen (sähköistä) myyntirakennetta, käytössä olevia työkaluja, tuotteen toimitusmallia yleisesti, ja miten näillä oli suora vaikutus kustannussäästöihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tilausten oikeellisuuden laatu oli heikko ja että virheellisten tilausten vaikutukset näkyvät ylimääräisenä työnä ja huonon laadun kustannuksina.
Teoreettinen viitekehys esittelee, yleisellä tasolla, kokonaisvaltaisen laatujohtamisen-filosofian (Total Quality Management) sekä sen eri tasot ja vaiheet. Lisäksi kerrotaan teoriatasolla, Lean Six Sigma -menetelmästä sen eri käsittelyvaiheet ja työkalut.
Työn tuloksena oli esitellä kohteena olleen projektin kokemukset ja opitut asiat, sekä esitellä avainasioita, joilla parantaa tilaustenkäsittelyä.